Home Bots & Business ‘Fizyr Inside’: AI Vision voor elke robotoplossing

‘Fizyr Inside’: AI Vision voor elke robotoplossing

Evenement in Delft toont breed scala aan best-of-breed vision-oplossingen

door Marco van der Hoeven

Volgende maand organiseert Fizyr een evenement op het hoofdkantoor in Delft, waarbij een breed scala aan robot-oplossingen wordt belicht die gebruikmaken van hun AI vision-software. Partners als Yaskawa en Cognibotics zullen best-of-breed-oplossingen demonstreren die de basis vormen van Fizyr’s groeistrategie. Rocking Robots, dat als mediapartner verslag zal doen van dit evenement, sprak vooraf met CEO Ken Fleming.

Het evenement is voortgekomen uit een duidelijke strategische visie voor de roboticamarkt. “In onze industrie is iedereen op dit moment op zoek naar zijn niche”, legt Ken Fleming uit. “Wat ik fascinerend vind, is dat de meeste bedrijven die soortgelijke dingen doen als wij, een strategie hebben gekozen die probeert de markt te versnellen door integrators te worden. Dit betekent dat ze zelf de robots bouwen om alles samen te voegen. Wij doen dat niet. We hebben vanaf het begin besloten dat we een softwarebedrijf zijn en dat ook blijven.”

Hij vervolgt: “We willen ‘Fizyr inside’ als het visionsysteem voor elke robotoplossing die er is. Voor ons gaat het niet om het creëren van een pakketinductieoplossing, een depalletisatieoplossing of een item-pickingoplossing. Het gaat om het leveren van visionsystemen aan integratiebedrijven die dit soort oplossingen nodig hebben. Daarom was het vinden en inschakelen van die partners essentieel.”

Best-of-breed

De strategie van Fizyr is geënt op dit best-of-breed-model. “Wanneer iemand bijvoorbeeld Fizyr belt om te vragen om depalletisering, raden we een partner aan die de beste oplossing heeft gebouwd. Als ze op zoek zijn naar een bedrijf dat picken doet, raden we de beste optie voor dat gebruiksscenario aan. Het draait allemaal om het vinden van de juiste partner voor de juiste oplossing.”

“We zijn echter meer dan alleen een softwarebedrijf”, voegt Fleming toe. “We helpen bedrijven oplossingen te bouwen. Tijdens het evenement in oktober zijn negen verschillende systemen en partners te zien, die allemaal gespecialiseerd zijn in een aspect van de logistieke sector. Of het nu gaat om keukens, pallets, pakketten of voedsel, het is allemaal op één evenement te vinden.”

Het echte werk

“We laten partners en bezoekers zien dat, ongeacht de oplossingen die zij zoeken, Fizyr het gemeenschappelijke element is. En we zullen dat live laten zien. Vaak zeggen bedrijven als ze video’s zien: ‘Ik wil het echte werk zien. Maar wat we op video laten zien, ìs het echte werk! Te vaak worden demonstraties gezien als proof-of-concept of conceptueel, dus op ons evenement willen we de werkende oplossing te laten zien.”

Een voorbeeld hiervan is DHL, dat een video over hun vision-project maakte. De robot kan items in bulk verwerken, ze op een transportband leggen en ze in de sorteermachine doen. Het brein van die robot is vision-software die wordt aangestuurd door AI, waardoor de robot de vorm en positie van de pakketten kan herkennen en vervolgens de robotarm de opdracht kan geven om de pakketten één voor één uit de stapel te halen en ze op de transportband te plaatsen. Deze oplossing, ontworpen door Fizyr-partner AWL, kan een cyclus van meer dan 1.500 pakketten per uur bereiken met een nauwkeurigheid van 99%.

Uniek

Retailers, e-commercebedrijven en 3PL-providers zullen het evenement bezoeken omdat ze willen zien wat er in praktijk mogelijk is. Ze zijn op zoek naar robots voor dingen als depalletisering, herpalletisering en stukpicking. “Wat we proberen te communiceren, is dat dit allemaal mogelijk is. Eindgebruikers kunnen zien dat het echt is. En we helpen ze om de juiste hardware te vinden. Elk van onze partners bouwt iets unieks voor hun vakgebied.”

Ook integrators zullen aanwezig zijn. “Zij komen om te kijken hoe we het doen: er zijn meerdere camerabedrijven en niet elke camera kan elk probleem oplossen. We hebben bijvoorbeeld samengewerkt met de beste voor elk gebruiksscenario, zoals de 3D-cameraoplossingen van Zivid voor depalletisering, en Basler voor pallets. Dat is onderdeel van onze aanpak: we testen, mixen en matchen camera’s om aan de behoeften van elk oplossingsontwerp te voldoen. ”

Het doel

“We verwachten eigenlijk direct interactie met de bezoekers. Bij de eindgebruikers die aanwezig zijn, zijn er veel al betrokken bij projecten, dus dit evenement gaat voor hen over opschalen. Voor de partners gaat het erom hen te motiveren om te beginnen met het bouwen van het volgende product. Een van de de sterke punten van Fizyr is de diversiteit van onze use cases. Als je op één use case gokt en het slaat niet aan of wordt vertraagd, zit je vast. Onze strategie omvat echter meerdere partners en diverse use cases. De diversiteit van ons productprofiel is een kracht.”

Hij concludeert: “Een geweldige robot alleen is niet voldoende. Je kunt de beste technologie bouwen, maar als je niet weet wie het nodig heeft en hoe je het op de markt moet brengen, zal het niet slagen. Dat is de essentie van onze strategie. Wij leveren het onderliggende visiesysteem, maar de uiteindelijke waarde komt voort uit de manier waarop onze partners hun oplossingen eromheen verpakken.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant