Europese midden- en kleinbedrijven blijven achter bij andere regio’s bij het ontwikkelen van een doelgerichte datastrategie en de inzet van AI. Zo beschouwt nog geen 20 procent van de mkb-bedrijven in Europa zich als een organisatie waarbij data het fundament vormen van strategische besluitvorming. Dat blijkt uit internationaal onderzoek dat S&P Global Market Intelligence 451 Research in samenwerking met AWS heeft verricht onder ruim 2.300 Europese mkb-bedrijven.
Het onderzoek brengt in kaart hoe Europese mkb-bedrijven data benutten bij hun besluitvorming, in hoeverre zij in een data-analyse investeren, sprake is van een volwassen datastrategie en adoptie van AI. Uit het onderzoek komt een wisselend beeld naar voren. Ruim de helft van de mkb-bedrijven die zichzelf als ‘zeer data-gedreven’ omschrijven, bevindt zich in het meest volwassen stadium van de ontwikkeling van een datastrategie. Dat geldt voor nog geen kwart van de minder data-gedreven bedrijven. Het grootste deel van deze groep (54 procent) bevindt zich nog in een zeer pril stadium. In vergelijking met andere regio’s – zoals Latijns-Amerika (77 procent), Noord-Amerika (74 procent) en Zuidoost-Azië (66 procent) – staat Europa op flinke achterstand bij het realiseren van een volwassen datastrategie.
Gerichte investeringen in technologie, mensen en processen zijn cruciaal voor het ontwikkelen van een volwassen datastrategie. In Europa investeren zeer data-gedreven mkb-bedrijven aanzienlijk meer in technologie (83 procent), mensen (53 procent) en processen (75 processen) dan bedrijven die hiermee nog niet zo ver zijn (respectievelijk 62, 52 en 62 procent). Deze investeringen zijn echter een voorwaarde om bedrijven te helpen meer data-gedreven te worden en hun concurrentiepositie te versterken.
Nog veel ruimte voor verbetering en groei in AI
Op het gebied van AI-maturiteit blijkt dat zeer data-gedreven bedrijven verder gevorderd zijn in de adoptie en het gebruik van AI dan minder data-gedreven bedrijven. Desondanks presteert Europa aanzienlijk minder goed dan andere regio’s. Slechts 23 procent van de zeer data-gedreven mkb-bedrijven bevindt zich in een vergevorderd stadium van AI-volwassenheid, terwijl dat voor veel meer bedrijven geldt in Noord-Amerika (69 procent), Zuidoost-Azië (39 procent) en Latijns-Amerika (34 procent). Deze uitkomsten tonen aan dat er op dit gebied nog veel ruimte is voor verbetering en groei. “De uitkomsten van deze studie benadrukken het belang van een sterke focus op data en AI en stimuleert mkb-bedrijven in Nederland en België om gebruik te maken van deze technologieën’’ zegt Danielle Gorlick, General Manager Benelux bij AWS.
“Uit eerder onderzoek van AWS bleek dat veel organisaties in Nederland moeite hebben met het vinden van goed opgeleid personeel dat over de skills beschikt om nieuwe technologieën te gebruiken en implementeren. Dit tekort aan gekwalificeerd personeel staat bedrijven in de weg om maximaal te profiteren van de voordelen van data en AI. Door meer te investeren in deze nieuwe technologieën en in werving en behoud van personeel kunnen mkb-bedrijven in Nederland en andere delen van Europa hun prestaties aanzienlijk verbeteren en hun internationale concurrentiepositie versterken.”