Online examentrainer Eindexamensite kijkt vanaf nu het werk van leerlingen automatisch na met ChatGPT. Het is het bedrijf naar eigen zeggen gelukt om via kunstmatige intelligentie open vragen in examens na te kijken. Door AI te ‘trainen’ is de software in staat om nieuwe antwoorden van leerlingen te beoordelen. Dit betekent dat een groot deel van het werk van leraren door deze technologie uit handen wordt genomen.
Momenteel gaat in het onderwijs bijna evenveel tijd zitten in het voorbereiden van lessen en nakijken van examens, als aan het daadwerkelijke lesgeven. Daardoor wordt de inzet van kunstmatige intelligentie voor het nakijken van examens door Eindexamensite zelfs gezien als een (deel van de) oplossing voor het lerarentekort in het onderwijs.
Eind 2022 introduceerde OpenAI de software ChatGPT en binnen no-time was onder andere het onderwijs in rep en roer. ChatGPT wordt een gamechanger voor het onderwijs genoemd, dit onderschrijft ook Micky Adriaansens, de Minister van Economische Zaken en Klimaat. Zij gaf eerder aan dat kunstmatige intelligentie zich razendsnel ontwikkelt en dat de mogelijkheden eindeloos zijn.
Leerlingen en ChatGPT
In eerste instantie gebruikten vooral de leerlingen kunstmatige intelligentie voor het maken van hun huiswerk. Sander Bons, directeur van Eindexamensite, geeft aan dat het onderwijs eerder juist last had van de mogelijkheden van ChatGPT. “Een opstel over Julius Ceasar wordt in enkele seconden gegenereerd en ook huiswerkvragen voor vakken als biologie en economie beantwoordt de chatbot in een oogwenk. Docenten zaten dan ook met hun handen in het haar,” aldus Bons.
Kunstmatige intelligentie als oplossing lerarentekort
De toepassing van ChatGPT door Eindexamensite draagt bij aan het vormen van een oplossing voor het lerarentekort in het onderwijs, zegt Bons. “Docenten experimenteren inmiddels volop met de chatbot. Denk bijvoorbeeld aan het bedenken van lesideeën, genereren van toetsen en maken van antwoordmodellen. Wij gebruiken de chatbot om open vragen automatisch na te kijken. Het levert docenten echt meer tijd op om bezig te zijn met hun leerlingen.”