De California Public Utilities Commission heeft fabrikant Cruise toestemming gegeven om deel te nemen aan een pilot met autonome taxi’s. Hiermee is Cruise is de eerste deelnemer aan het Driverless Pilot-programma van de CPUC, waarin passagiers kunnen rijden in een testvoertuig zonder bestuurder. Cruise mag passagiers hiervoor geen kosten in rekening brengen.
De ontwikkeling van autonoom rijden zal naar verwachting de komende jaren flink groeien. De proefprogramma’s van de CPUC zijn bedoeld om AV-bedrijven te helpen hun technologieën op testbasis verder te ontwikkelen, en tegelijkertijd te werken aan de veiligheid van passagiers.
Belangrijke mijlpaal
“De afgifte van deze eerste vergunning zonder bestuurder voor de Autonomous Vehicle Passenger Service Pilot-programma’s van de CPUC is een belangrijke mijlpaal. Autonome voertuigen hebben het potentieel om ons transportsysteem en onze gemeenschappen te transformeren door in te spelen op individuele mobiliteitsbehoeften, de veiligheid op de weg te verbeteren en goederen op een duurzame en efficiënte manier door de staat te vervoeren”, zegt commissaris Genevieve Shiroma. “De effectieve inzet van autonome voertuigen kan ook de bedrijfsmodellen voor voertuigproductie, onderhoud en service transformeren om nieuwe banen en industrieën te creëren voor de Californische beroepsbevolking.”
Kwartaalrapportages
Cruise heeft al een Autonomous Vehicle Tester Program Manufacturer’s Testing Permit – Driverless Vehicles verkregen van het California Department of Motor Vehicles (DMV). De vergunning van de DMV, die een noodzakelijke voorwaarde is voor alle AV-tests, staat los van de vergunning van de CPUC, die alleen een aanvullende vereiste is voor vervoerders die leden van het publiek in AV’s willen vervoeren.
Bedrijven die deelnemen aan de pilot moeten driemaandelijkse rapporten indienen bij de CPUC over de werking van hun voertuigen die autonoom passagiersvervoer aanbieden. De bedrijven moeten ook een Passenger Safety Plan indienen waarin hun plannen voor de bescherming van de veiligheid van passagiers voor onbemande operaties worden uiteengezet.
Strategische relatie
Eerder al kondigden Cruise en General Motors aan intensief samen te gaan werken met Microsoft om zelfrijdende voertuigen te ontwikkelen. De bedrijven zullen hun software en hardware, cloudcapaciteit, productiekennis en partnerecosysteem combineren. Cruise ontvangt bovendien een kapitaalinjectie van 2 miljard dollar.
Cruise zal Azure, het cloud- en edge computing-platform van Microsoft, gebruiken om zijn autonome voertuigoplossingen op schaal te commercialiseren. Microsoft, als cloudprovider van Cruise, zal gebruikmaken van de branchekennis van Cruise bij productinnovatie.met Azure. Microsoft zal zich bij General Motors, Honda en institutionele investeerders voegen in een gecombineerde nieuwe aandeleninvestering van meer dan $ 2 miljard in Cruise, waardoor de post-money waardering van Cruise op $ 30 miljard komt.