Een meerderheid van de werknemers (bijna driekwart) open voor robotassistenten die hen helpen bij het dagelijkse werk. Bovendien zijn velen geïnteresseerd in het maken van bots, hetzij op zichzelf, hetzij als onderdeel van grotere teams. De behoeften van werknemers staan echter in schril contrast tot besluitvormers, die het niet met elkaar eens zijn over de vraag of het gebruik van robots bij hun medewerkers voordelen oplevert (42% is het daarmee eens versus 58% die het er niet mee eens is).
Deze mismatch wordt beschreven in het IDC-rapport A Robot for Every Worker: Are We Ready for a People First Automation Mindset? De hoofdoorzaak van deze mismatch in meningen over robots komt voort uit spanning tussen twee factoren: werknemers zien uit eerste hand de impact die robots kunnen hebben op hun dagelijkse activiteiten. De meeste besluitvormers zitten vast in een procesgerichte mentaliteit.
RPA
Al met al is het rapport positief over de voordelen en de toekomst van RPA. Naarmate de adoptie van robotachtige procesautomatisering (RPA) zich over de industrieën blijft verspreiden, is er steeds meer sprake van een overtuigende visie: die van een robot voor elke werknemer. Op het eerste gezicht is hierin een duidelijke potentiële waarde voor werknemers en bedrijven. Wie werkt er niet met administratieve taken die ze haten? En aangezien RPA-mogelijkheden snel volwassen worden, kunnen RPA-platforms een toenemend aantal gebruiksscenario’s aan.
Zie ook dit interview met de auteur