Volgens onderzoeksbureau Gartner beschouwt bijna een op de vijf werknemers (18%) zichzelf als experts op het gebied van digitale technologie sinds COVID-19, terwijl meer dan de helft zichzelf als bekwaam beschouwt. Door de grotere afhankelijkheid van digitale samenwerkingstools en een gebrek aan persoonlijke IT-ondersteuning tijdens het op afstand werken, veranderden de relaties van veel werknemers met technologie.
“Werknemers grepen de crisis aan om hun beheersing van een breed scala aan technologieën en toepassingen in een tijdsbestek van een paar maanden te verbeteren”, zegt Whit Andrews, Distinguished Research Vice President bij Gartner. “De werkplek van vandaag verschilt enorm van die van 2019, en CIO’s moeten hun technologie, kantoorruimtes, IT-teams en mindset voorbereiden om de nieuwe toekomst van de digitale werkplek te omarmen.”
Andrews presenteerde de resultaten van de Gartner 2021 Digital Worker Experience Survey tijdens de Gartner Digital Workplace Summit, die virtueel in Noord- en Zuid-Amerika plaatsvindt. De enquête werd in november en december 2020 uitgevoerd onder 10.080 fulltime werknemers bij organisaties met 100 of meer werknemers in de VS, Europa en Azië-Pacific, om de technologische en werkplekervaringen en sentimenten van werknemers beter te begrijpen.
Werknemers veranderen hun voorkeuren
Uit het onderzoek van Gartner bleek dat digitale werknemers in 2020 meer afhankelijk zijn geworden van draagbare apparaten. Werknemers rapporteerden een toename van 11% in het aandeel van hun werktijd dat ze op laptops, smartphones of tablets doorbrachten. Het aandeel van hun tijd besteed aan desktops daalde met 8%
Uit het onderzoek bleek ook dat het aantal werknemers dat persoonlijke technologie voor werkdoeleinden gebruikt, is toegenomen. Meer dan de helft van de respondenten meldde dat ze applicaties of webservices gebruiken die ze persoonlijk hebben verkregen – waarvan de meeste door de werkgever zijn gesanctioneerd – om samen te werken met andere werknemers. Hetzelfde percentage (55%) gebruikt in ieder geval een deel van de tijd persoonlijke apparaten voor hun werk.
“Toen organisaties begin 2020 gedwongen werden om op afstand te gaan, begonnen werknemers te vertrouwen op hun eigen apparaten of programma’s die ze zelf ontdekten om de technologische tekortkomingen van hun werkgevers te compenseren”, aldus Andrews. “In 2021 kunnen organisaties deze trend omarmen door de keuze aan apparaten en softwareprogramma’s die werknemers met weinig of geen wrijving kunnen gebruiken, uit te breiden.”
Flexibel werken ondersteunt verhoogde productiviteit
Een van de belangrijkste vragen die bij leidinggevenden blijven hangen met betrekking tot de impact van het afgelopen jaar, is het effect van werken op afstand op de productiviteit.
Volgens de Gartner-enquête meldde 36% van de werknemers wier werk-vanuit-huis-tijd sinds januari 2020 toenam, een stijging van de productiviteit, terwijl 35% geen verandering meldde. Flexibiliteit in werktijden was de meest genoemde factor die een hogere productiviteit mogelijk maakte, geselecteerd door 43% van de respondenten.
“Nu veel werknemers hebben geproefd van de flexibiliteit die werken op afstand biedt, zal het een sleutelfactor zijn bij het aannemen en verwerven van talent”, aldus de heer Andrews. “In feite zei 69% van de werknemers in onze enquête dat ze eerder een nieuwe rol zouden overwegen die hen in staat stelt te werken vanaf een locatie naar keuze, en 64% eerder een rol zou overwegen die flexibele werktijden mogelijk maakt.”
Een kwart van de ondervraagde werknemers gaf aan dat hun productiviteit is gedaald. Connectiviteitsproblemen en technologische veranderingen behoorden tot de belangrijkste redenen voor verminderde productiviteit.
“Digitale vaardigheid wordt nog belangrijker voor productiviteit wanneer je op afstand werkt”, aldus de heer Andrews. “CIO’s moeten laterale mentoring en training van werknemer tot werknemer uitbreiden om ervoor te zorgen dat er geen werknemers achterblijven, aangezien technologisch meesterschap de verwachting wordt.”