Home Bots in Society ‘Digital Human’ Wendy helpt ouderen tijdens coronacrisis

‘Digital Human’ Wendy helpt ouderen tijdens coronacrisis

door Pieter Werner

Deloitte Digital en de Noord-Hollandse zorgorganisatie Omring zetten in de strijd tegen eenzaamheid bij ouderen tijdens de coronacrisis een ‘Digital Human’ in, met de naam Wendy. Dit is een AI gedreven avatar, die volgens de makers menselijke gesprekken kan voeren door te zien, horen, en begrijpen.

Omdat ouderen door de lockdown weinig sociaal contact hebben zou een Digital Human een deel van die gemiste menselijke interactie kunnen vervangen. Tegelijkertijd kan het een efficiënte bron van informatie zijn, omdat gesproken tekst beter overkomt dan platte tekst.

Coronamaatregelen

In eerste instantie neemt Wendy ouderen mee in de laatste corona-maatregelen en beantwoordt zij de meest voorkomende vragen. Ze gebruikt diverse gevalideerde bronnen en geeft eenvoudig uitleg over de situatie en gevalideerde maatregelen. Ouderen kunnen met Wendy communiceren via de meeste apparaten die een internetverbinding hebben, waaronder smartphones.

Gezichtsuitdrukkingen

Omring en Deloitte werken samen met UneeQ, een scale-up die vooroploopt in de ontwikkeling van het Digital Human platform. Hier zijn alle gezichtsuitdrukkingen, het uiterlijk en de stem van Wendy op ontwikkeld. UneeQ heeft geholpen om deze COVID-19 Digital Human mogelijk te maken.

Wendy is tot 15 juni bereikbaar via de website van Omring. Als Wendy het antwoord niet weet verwijst ze naar de Omring Klantenservice, inclusief contactgegevens. 

Misschien vind je deze berichten ook interessant