Al decennia lang worden autonome voertuigen aangekondigd als een nieuwe technologie die onze manier van leven kan veranderen. De expositie Driverless: wie heeft de controle? die momenteel draait in het Science Museum wil onderzoeken hoe dicht we bij een wereld leven die wordt aangedreven door intelligente machines.
Van zelfrijdende auto’s tot autonome vliegende drones en slimme onderwatervoertuigen zoals de Autosub Long Range-vloot met ‘Boaty McBoatface’, de tentoonstelling in het Science Museum laat zien hoeveel van deze schijnbaar futuristische technologie al bestaat en zich uitstrekt tot ver buiten de auto’s waarmee we bekend zijn , hoeveel controle we bereid zijn aan hen over te dragen en hoe hun bredere inzet onze gewoonten, gedrag en samenleving zou kunnen vormen.
Controle afstaan
Roger Highfield, wetenschappelijk directeur van Science Museum Group: ‘Driverless: wie heeft de controle? zal benadrukken hoe autonome technologie lijkt op sci-fi, maar al langer bestaat dan velen beseffen, te beginnen met onze prachtige Citroen DS19, een automatisch geleide auto uit 1960, die het magnetische veld volgde van de ingebouwde kabels in de M4. We zullen onderzoeken hoe robotvoertuigen zijn geëvolueerd met mijnopruimingsdrones van Mine Kafon, ’s werelds eerste zelfrijdende raceauto, gerst van de eerste oogst die is geoogst door autonome machines, en hoe Boaty McBoatface’ s werelds eerste oversteek onder ijs zal proberen van de Noordelijke IJszee. In Driverless stellen we tijdig vragen over hoeveel controle we willen afstaan aan AI-machines en hoe technologie zonder driver onze wereld zou kunnen transformeren. ‘
Motivaties
Bezoekers krijgen de kans om drie verschillende zones in de tentoonstelling te verkennen, Land, Lucht en Water. Elke sectie onderzoekt de verschillende technologische oplossingen die al in deze omgevingen actief zijn, de motivaties van hun ontwikkelaars en hun potentieel om een reeks activiteiten en industrieën te transformeren.
Voertuigen
In Land kunnen bezoekers dichtbij komen met voorbeelden van echte zelfrijdende voertuigen. De klassieke Citroën DS19-auto uit 1960, die deel uitmaakt van de Science Museum Group-collectie, werd in het Verenigd Koninkrijk omgebouwd tot “self-drive” in vroege experimenten met technologie zonder bestuurder. Meer moderne voorbeelden zijn de Robocar, een zelfrijdende elektrische raceauto en de Westfield POD, een volledig elektrisch autonoom voertuig voor eerste / laatste-mijlritten. Te zien is ook Dominic Wilcox’s Stained Glass Driverless Sleeper Car of the Future – een speculatieve kijk op de veiligheid van reizen over de weg, gegarandeerd door kunstmatige intelligentie.
Keuzes
Bezoekers zullen andere verrassende landvoertuigen ontmoeten, van Duckiebots die passagiers van rubber ducks door modelsteden vervoeren, tot landbouw- en bezorgrobots. Ze zullen ook spelen met interactieve displays waarmee ze de wereld kunnen ‘zien’ door de ogen van een auto zonder bestuurder en kunnen beslissen welk niveau van autonomie ze prettig vinden om machines toe te staan, en het soort keuzes dat ze machines laten maken.
Mijnenvelden
In Air kunnen bezoekers de verhalen ontdekken achter vliegende drones die worden ontwikkeld om goederen en diensten te leveren met de snelheid van de vlucht, van defibrillatoren voor medische noodhulp teams tot warme diners voor de hongerigen. Deze sectie zal ook autonome drones bevatten die worden ontwikkeld om mijnenvelden te zuiveren door het Mine Kafon-project, acrobatische drones die bouwplaatsen zullen bewaken; en drones die gebruikmaken van technologie voor het in kaart brengen van sterren om bedreigde diersoorten en stropers op te sporen. Het zal ook anti-drone-technologieën bevatten, van draagbare stoorzenders tot netten die vanuit bazooka’s worden afgevuurd om drones te verwijderen die voor kwaadaardige doeleinden worden gebruikt.
Klimaatverandering
In het laatste deel, Water, kunnen bezoekers dichtbij een reeks voertuigen komen, waaronder een schaalmodel van een van de meest herkenbare zeeschepen ter wereld – ‘Boaty McBoatface’, onderdeel van de Natural Environment Research Council (NERC) Autosub Long Range vloot. Deze autonome onderzeeër kan wekenlang honderden meters onder het Antarctische ijs zelfstandig verkennen. In opdracht van NERC is Autosub Long Range ontwikkeld door het National Oceanography Centre (NOC) en wordt gebruikt om de effecten van klimaatverandering te bestuderen. Water zal ook opwindende prototypevaartuigen bevatten die zijn ontworpen om oceaanplankton te monitoren en de zeebodem in kaart te brengen, om te helpen ontdekken hoe cruciaal verkenningsvaartuigen zijn voor het verzamelen van gegevens in deze onherbergzame omgevingen en om ons begrip van de natuurlijke wereld te vergroten.
Innovatie
Michael Ellis, minister van Toekomst van Mobiliteit bij het Ministerie van Verkeer, zei: ‘Zelfrijdende technologieën hebben een enorm potentieel voor verkeersveiligheid, mobiliteit en economie, en de regering onderzoekt deze kansen door middel van de Future of Mobility Grand Challenge. Het is geweldig om te zien hoe het Science Museum deze opwindende innovatie en de implicaties ervan voor toekomstig transport onderzoekt en de volgende generatie ingenieurs inspireert. ‘