Een deel van de presentaties die de aanwezigen van Together Amsterdam 2022 te zien krijgen draait om de revolutionaire innovatie in automation, vooral met robots as a service, cloud, kunstmatige intelligentie en machine learning. Een van de keynote speakers over dit onderwerp is Bogdan Ripa, VP Product Management bij UiPath. Rocking Robots sprak met hem over de implicaties zakelijke gebruikers.
Release 2022.04 van UiPath bevat behoorlijk wat nieuwe features, maar een van de meest in het oog springende innovaties is de prominente rol van de cloud bij het inzetten van robots. Traditioneel wordt Robotic Process Automation, of het nu gaat om attended of unattended robots, niet vanuit de cloud ingezet. Dat is nu veranderd. “De transitie van RPA naar de cloud zorgt eigenlijk voor veel nieuwe kansen. Het opent bijvoorbeeld de weg naar meer API-gestuurde automatisering. We bevinden ons in een wereld waar RPA en AI en machine learning-modellen samenkomen, zodat de robot complexere beslissingen kan nemen.”
Automation Cloud-robots vormen een oplossing voor zakelijke gebruikers die bijvoorbeeld afhankelijk zijn van hun Windows-OS. Tot voor kort moesten ze Windows Virtual Machines gebruiken als engine waar de automation werd uitgevoerd wanneer ze een verbinding met de cloud nodig hadden. Met Automation cloud-robots hebben ze de IT-afdeling niet meer nodig om voor hen virtuele machines op te zetten.
Robots as a service
Volgens Ripa hebben de nieuwe functies veel voordelen voor de gebruikers: “We gaan ze met één druk op de knop een virtuele machine geven binnen het UiPath-ecosysteem èn binnen de app zelf. Dus wanneer je een nieuwe Windows-VM in de cloud nodig hebt voor je automatisering, gaan wij deze inrichten. Je kunt er verbinding mee maken via een extern bureaublad, je kunt het configureren, verbinding maken met de VPN en het opslaan als een sjabloon. Dan wordt het een template-machine. Alle automatiseringen die je nodig hebt kunnen dan op die machine draaien.”
“Robots worden zo op aanvraag infrastructure as a service, rechtstreeks geleverd door UiPath. Wij zorgen voor alles, zoals het direct installeren van nieuwe beveiligingspatches. Het systeem zal altijd up-to-date zijn. Wanneer er een nieuwe update wordt uitgebracht, hoef je je daar geen zorgen over te maken, wij gaan die dan pushen.”
Cloud first
Er zijn op dit moment meerdere interactiepunten met de cloud. Een daarvan wordt gevormd door de UiPath-apps die beschikbaar zijn als onderdeel van de UiPath-cloudoplossing. Ze zijn ook on-premise beschikbaar als dat is wat klanten willen, maar dat raadt Ripa niet aan: “Ik adviseer onze klanten om de cloud te gebruiken, want onze cloud-releasecyclus is om de twee weken, onze on-prem release-cyclus is elke zes maanden. Dus als je het ‘nieuwste en beste’ wilt hebben, moet je in de cloud zijn.”
Een ander interactiepunt met de cloud is het UiPath Action Center. “Dat wordt gebruikt voor langlopende workflows, zoals onboarding bij HR. Action Center is in feite de taakinbox. Wanneer je als zakelijke gebruiker een langlopend proces hebt, zoals onboarding, moet je op een gegeven moment een beslissing nemen. Op het punt waar je die beslissing neemt, zorgt Action Center voor een melding over de lopende taak. Wanneer je op die link klikt wordt het daadwerkelijke formulier geopend in Action Center, kun je je gegevens bekijken, desgewenst actie ondernemen en vervolgens gaat het proces door.”
Een andere innovatie in de cloud is UiPath Assistant, de tool die zakelijke gebruikers inzetten om verschillende processen te starten. “Zo kun je processen starten die ergens anders unattended draaien. Ga naar de UiPath-cloud, bijvoorbeeld via een tablet, en uit een lijst met processen kun je er een selecteren, eventueel input geven, waarna de robot ergens anders het proces uitvoert. Dus in principe kun je vanuit de cloud verschillende bedrijfsprocessen starten.”
Focus op AI
De grootste revolutie in software automation is het groeiend aantal use-cases met AI, dus het is geen verrassing dat de nieuwe release ook nieuwe AI-mogelijkheden heeft. Zoals bijvoorbeeld AI Fabric. “Dit is onderdeel van de automatiseringscloud. Met dit platform kun je je eigen machine learning-modellen uploaden, en wij gaan ze beheren. We zorgen voor automatische scaling, we gaan zorgen voor training en omscholingsmogelijkheden.”
Onderdeel hiervan is Forms AI. “Het werkt eigenlijk precies zoals ik zou willen dat dit type machine learning vanaf het begin was, het is heel open en vriendelijk”, zegt hij. ‘Stel dat je een document hebt, bijvoorbeeld een Nederlandse identiteitskaart. Alle ID-kaarten zien er hetzelfde uit. Wanneer je gegevens uit een ID-kaart wilt halen jun je een aantal kaarten als trainingsvoorbeeld nemen, en ‘laten zien’ wat de voornaam, de achternaam, de geboortedatum, de vervaldatum, enzovoort is. Vervolgens maakt de service automatisch een machine learning-model op basis van deze gegevens. Dus de volgende keer dat je met een ID komt, herkent deze de relevante gegevens. Het werkt, ik ben trots dat we die kant op gaan.”
Together
Bogdan Ripa zal ook spreken op Together Amsterdam, het ‘flagship event’van UiPath in EMEA, op June 14 in Theather Amsterdam. De 2022.4 release en nieuwe functies daarin staan centraal, maar het is voor hem zeker zo belangrijk om feedback te krijgen van de bezoekers. “Ik wil gaan praten over wat we zojuist hebben uitgebracht, wat we al hebben, wat er op de markt is. Ik wil ze ook enkele preview-functionaliteiten laten uitproberen. Ik wil dat mensen producten uitproberen, we hebben feedback nodig. Misschien hebben we gelijk, misschien hebben we het mis. We denken natuurlijk dat we gelijk hebben, maar je weet het pas als je een klant ziet die jouw product probeert te gebruiken. Voor mij draait het allemaal om luisteren. Nieuwsgierigheid is iets dat ons als wereld en als samenleving verder brengt.”