Datasilo’s zijn volgens 38 procent van de organisaties een van de grootste struikelblokken bij het verkrijgen van inzicht gebaseerd op alle data die zij ter beschikking hebben. Dit blijkt uit onderzoek van managed services provider UMBRiO, onder ruim 300 Nederlandse strategische en tactische managers.
Om een volgende stap te zetten in datagedreven werken wil een derde (32%) beter letten op de juiste invoer van data en een vergelijkbaar percentage (30%) denkt dat het inzichtelijk maken van beschikbare bronnen belangrijk is.
Het bewust of onbewust in stand houden van de datasilo’s is een bekend probleem binnen organisaties. In de eerste plaats is dit een gevolg van het werken in verschillende afdelingen, waardoor iedere discipline min of meer zijn eigen IT-omgeving heeft opgebouwd. Wat opvalt is dat maar liefst 51 procent van de ondervraagde managers binnen de overheid datasilo’s als grootste hindernis ziet voor datagedreven werken. Gevolg is dat er geen eenduidig klantbeeld gerealiseerd wordt, dat het lastig is de prestaties van de IT-infrastructuur te monitoren en dat securitymaatregelen versnipperd zijn, wat leidt tot kwetsbaarheden.
Waardevolle data zit vast in systemen
Het onderzoek biedt ook een aantal lichtpunten, constateert Erik Witte, oprichter en Chief Vision Officer bij UMBRiO. “Organisaties weten wat hen te doen staat. Dit begint met het erkennen van het belang van data om je staande te kunnen houden in een veranderende wereld. Vervolgens moet datagedreven werken prioriteit in de boardroom worden. De voordelen zijn vervolgens evident”, concludeert Witte uit het onderzoek.
Zo zegt 45 procent van de respondenten dat je door datagedreven te werken als organisatie gerichter producten en diensten kunt ontwikkelen. 38 procent ziet kansen om kostenefficiënter te gaan werken en 32 procent verwacht productiever te worden. Iets wat in deze krappe arbeidsmarkt geen overbodige luxe is.
Erik Witte vervolgt: “Juist in een tijd waarin je snel moet kunnen handelen en beslissingen moet kunnen nemen op relevante data, blijkt dat bij veel organisaties waardevolle data vastzit. Deze data komt niet beschikbaar voor analyses en wordt dus niet vertaald in inzichten, waarmee je bedrijfsprocessen kunt optimaliseren. Niet alleen als het gaat om het bieden van een betere klantbeleving, maar ook om de performance van essentiële applicaties te kunnen garanderen. Je zult hiervoor de juiste technologieën moeten implementeren en starten met de inrichting van een dataplatform.”
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van UMBRiO. In totaal namen 312 Nederlandse strategische en tactische managers in bedrijven van verschillende grootte en minimaal 100 fte deel aan het onderzoek. 76 procent van alle respondenten is tactisch manager, zoals HR- of IT-manager, en 24 procent is strategisch manager, zoals CEO of directie.