Technologie is een vast onderdeel geworden van het leven van kinderen. Het SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) heeft daarom digitale geletterdheid in de conceptkerndoelen van het onderwijs opgenomen. Om onderwerpen zoals robotica en kunstmatige intelligentie (AI) toegankelijk te maken voor jonge kinderen, ontwikkelt Eva Leurink een boekenreeks die deze thema’s op een eenvoudige manier uitlegt. In dit artikel bespreken we haar initiatief en hoe bijdragen aan de realisatie mogelijk is.
Kinderen komen steeds vaker in aanraking met robots, zoals robotstofzuigers, zelfrijdende auto’s en drones. Sommige scholen maken al gebruik van sociale robots in de klas. Omdat robots door AI-toepassingen menselijker worden, kan het nuttig zijn dat kinderen begrijpen hoe deze technologie werkt en inzicht krijgen in het mechanische karakter ervan.
Uitleg over robotica en AI
Technologieën als robotica en AI kunnen abstract overkomen. Eva Leurink wil deze onderwerpen op een heldere manier uitleggen aan kinderen. In haar boekenreeks introduceert ze drie personages, elk representatief voor een basisprincipe van robotica: waarnemen, denken en handelen.
- Sensi representeert waarneming en observeert de wereld met sensoren.
- Tinki verwerkt gegevens met AI om beslissingen te nemen.
- Axxi voert taken uit met fysieke bewegingen en grijpers.
In elk boek staat één personage centraal, met uitleg over hoe robots werken, basisprincipes van machine learning en de bouw van een robot. Ook wordt in elk deel aandacht besteed aan beroepen die bij de vaardigheden van de personages passen.
Kenmerken van de boekenreeks
De boeken zijn geschreven in rijmvorm en bevatten interactieve elementen zoals vragen en opdrachten, om kinderen actief bij het verhaal te betrekken. Tijdens het proeflezen hebben kinderen tekeningen gemaakt van de personages, die als referentie dienden voor de illustrator.
Toepassing in het onderwijs
De boekenserie kan door ouders en leerkrachten worden gebruikt om technologie op een toegankelijke manier aan kinderen te introduceren, zonder gebruik van schermen. Elk boek bevat ook uitleg voor volwassenen en voorbeeldvragen, zodat het gesprek over de technologie op gang kan worden gebracht. De boeken sluiten aan bij de (concept)kerndoelen voor digitale geletterdheid en zijn geschikt om voor te lezen aan kinderen in de onderbouw.
Crowdfunding voor de boekenreeks
Het eerste deel van de serie is geschreven en getest bij de doelgroep, maar verdere financiering is nodig voor het vervolg. Om de serie uit te geven, is Leurink een crowdfundingcampagne gestart. De bijdragen worden gebruikt voor de kosten van illustratie, redactie, vormgeving en uitgave. Opbrengsten uit de verkoop van het eerste deel zullen worden gebruikt om de rest van de serie te financieren.