Continental Engineering Services (CES) werkt samen met startup Volterio aan de ontwikkeling van een intelligente oplaadrobot. Ze willen de gezamenlijk ontworpen oplaadrobot medio 2022 op de markt brengen.
De volumeproductie van het systeem is gepland voor 2024 en zal plaatsvinden in Duitsland. De innovatieve ontwikkeling onderstreept nogmaals de strategische focus van Continental Engineering Services op duurzame technologie- en serviceoplossingen. Intelligente laadoplossingen voor met name elektrische voertuigen zijn belangrijke mijlpalen op weg naar een alomvattende, milieuvriendelijke, duurzame mobiliteit.
De volautomatische laadoplossing bestaat uit twee componenten: een unit in de bodem van het voertuig en een andere op de garagevloer. Zodra de auto geparkeerd staat, maken de twee componenten automatisch verbinding via een slim systeem, dat onder meer wordt aangestuurd via ultrabreedband, een op radio gebaseerde communicatietechnologie voor gegevensoverdracht op korte afstand. Een praktisch voordeel hiervan is dat de auto niet nauwkeurig geparkeerd hoeft te worden. De laadrobot corrigeert afwijkingen tot 30 centimeter van de ideale parkeerpositie. Bovendien maakt het niet uit in welke hoek een voertuig staat ten opzichte van de vloereenheid. Het conische ontwerp van de fysieke connector tussen de vloer en de voertuigunit maakt elke uitlijning en oriëntatie tussen de units mogelijk.
Elektrische mobiliteit
“Onze oplaadrobot is een echte stap in de evolutie om elektrische mobiliteit gemakkelijker en geschikter te maken voor dagelijks gebruik”, legt Dr. Christoph Falk-Gierlinger, algemeen directeur van CES, uit. “Met Volterio hebben we de ideale partner voor het ontwikkelen van een efficiënte en eenvoudige oplossing voor het opladen van elektrische voertuigen. Door deze samenwerking combineren we de creativiteit en flexibiliteit van een jonge start-up met de ontwikkelingservaring en automotive-expertise van Continental Engineering Services.”
“Met Continental hebben we de perfecte partner aan onze zijde om onze geautomatiseerde oplaadtechnologie te industrialiseren en succes te boeken in een groeiende markt”, legt Christian Flechl, algemeen directeur bij Volterio, uit. “Continental heeft de benodigde productiecapaciteit en schaalmogelijkheden.”
Beide bedrijven hadden eerder gelijktijdig en onafhankelijk onderzoek gedaan naar soortgelijke laadrobotoplossingen. In de nieuwe samenwerking vullen beide partners elkaar aan, zodat er snel een oplossing kan worden ontwikkeld die geschikt is voor de dagelijkse elektrische mobiliteit en beschikbaar kan worden gesteld aan klanten die al specifiek geïnteresseerd zijn.
Fysieke verbinding
De nieuwe technologie biedt veel voordelen. Ten eerste stroomt de energie via een fysieke verbinding, net als bij conventionele laadpalen. Dit betekent dat er – in tegenstelling tot draadloos inductief laden via een magnetisch veld – nauwelijks energie verloren gaat bij het tanken met de laadrobot. Dit maakt deze oplossing bijzonder duurzaam en efficiënt. Daarnaast is opladen erg handig dankzij de robottechnologie. In tegenstelling tot laadstations hoeven gebruikers zich geen zorgen meer te maken over elk aspect van het laden, zoals het hanteren van zware, mogelijk vervuilde of door regen doordrenkte laadkabels in afgesloten garages. Het laadproces verloopt volledig automatisch. Bovendien zorgt de communicatie tussen de grond en de voertuigunits via ultrabreedband ervoor dat het voertuig en de laadrobot voor het opladen tot op de centimeter nauwkeurig worden uitgelijnd – de gebruiker kan relatief nonchalant parkeren, de technologie vereist geen nauwkeurig parkeren. Het systeem is ook eenvoudig en snel te installeren. De vloerunit kan bijvoorbeeld eenvoudig op de garagevloer worden geplaatst of worden vastgeschroefd. De technologie biedt nu al wat in de toekomst essentieel zal zijn: als voertuigen volautomatisch rijden en zich ook in parkeergarages parkeren, zullen geautomatiseerde laadoplossingen deel uitmaken van het dagelijkse autoleven.
De innovatieve laadoplossing is in eerste instantie bedoeld voor gebruik in particuliere huishoudens met een geschikt vermogen van 22 kW wisselstroom. De oplossing is een retrofit, zodat deze achteraf kan worden ingebouwd in bestaande modelvarianten van voertuigen. In een tweede stap wordt een snellaadoplossing voor openbare ruimtes ontwikkeld die in de grond kan worden ingetrokken, bijvoorbeeld voor parkeergarages, tankstations of fabrieksterreinen met een laadvermogen van meer dan 50 kW gelijkstroom. Hieronder vallen ook overeenkomstige varianten, bijvoorbeeld voor wagenparkbeheer van bedrijfswagens.