Onderzoek door Accenture wijst erop dat het vertrouwen van consumenten in online content afneemt door de opkomst van nieuwe technologieën, met name kunstmatige intelligentie (AI) en generatieve AI. Het rapport, onderdeel van Accenture’s 18e Life Trends-reeks, laat zien dat meer dan de helft van de consumenten wereldwijd steeds vaker twijfelt aan de echtheid van online content. Daarnaast geeft 62% van de ondervraagden aan dat vertrouwen een belangrijke factor is bij het aangaan van relaties met merken.
Volgens het rapport reageren mensen verschillend op de snelle technologische vooruitgang. Hoewel digitale technologie voor gemak zorgt, worden consumenten kritischer en heroverwegen zij de rol van technologie in hun leven. Patricia Pahladsingh, CEO en Managing Director van Accenture Song Nederland, stelt dat naarmate technologie, waaronder generatieve AI, een grotere rol in het dagelijks leven speelt, mensen steeds kritischer worden over de content die zij tegenkomen. Dit gebrek aan vertrouwen beïnvloedt direct de manier waarop bedrijven met hun klanten moeten communiceren en omgaan.
Accenture heeft vijf wereldwijde consumententrends geïdentificeerd die wijzen op veranderingen in de relatie tussen technologie en gebruikers, wat zowel uitdagingen als kansen voor merken met zich meebrengt. Deze trends zijn:
1. Cost of hesitation: Veel consumenten twijfelen aan de authenticiteit van online content, mede door de toename van oplichting en misleidende informatie, wat wordt versterkt door generatieve AI. Dit verminderde vertrouwen heeft invloed op online winkelen en de interactie met merken. Een derde van de respondenten meldde het afgelopen jaar een incident met deepfake-gerelateerde fraude.
2. The Parent Trap: Ouders staan voor de uitdaging hun kinderen te helpen een gezonde relatie met digitale technologie te ontwikkelen, te midden van zorgen over onbeperkte internettoegang. Volgens het rapport is de jongere generatie, met name Gen Z en millennials, veel meer geneigd te denken dat sociale media hun identiteit beïnvloeden.
3. Impatience Economy: De vraag naar snellere antwoorden en oplossingen neemt toe. Consumenten wenden zich steeds vaker tot crowd-sourced informatie voor snelle resultaten, zelfs als dat hogere risico’s met zich meebrengt. Dit wijst op een verschuiving in prioriteiten, weg van de traditionele waarden van hard werken en doorzettingsvermogen.
4. Dignity of work: De waardigheid van werk komt onder druk te staan door de invloed van generatieve AI op de werkplek. Hoewel velen AI nuttig vinden voor het verhogen van efficiëntie en kwaliteit, bestaan er zorgen over de impact op creativiteit, de toename van transactioneel werk en de werkzekerheid.
5. Social rewilding: Consumenten zoeken steeds vaker naar diepere en authentiekere ervaringen en willen een balans vinden tussen technologie en betekenisvolle momenten. Het rapport wijst op een groeiende behoefte aan ervaringen die de verbinding met de natuur en met anderen herstellen.
De relatie tussen mens en technologie verandert snel, stelt Rob Knigge, Country Managing Director van Accenture Nederland, en het is belangrijk dat technologie wordt omarmd voor groei, zonder het vertrouwen en de menselijkheid uit het oog te verliezen.