Home Bots in Society ‘Consumenten wantrouwen autonome voertuigen’

‘Consumenten wantrouwen autonome voertuigen’

door Pieter Werner

Amerikaanse consumenten wantrouwen autonome voertuigen, blijkt uit een enquête van de branchevereniging Partners for Automated Vehicle Education. De onderzoekers voegen daar optimistisch aan toe dat opleiding en ervaring uit de eerste hand met geautomatiseerde rijtechnologie tot meer vertrouwen zou kunnen leiden.

Het scepticisme en wantrouwen in de PAVE-peiling lijken te zijn geworteld in een gebrek aan kennis over en blootstelling aan autonome voertuigen (AV), in plaats van in specifieke incidenten zoals de crash van een Uber-autonoom testvoertuig in Tempe in 2018. Niet alleen zegt de meerderheid van de Amerikanen dat meer opleiding en ervaring met AV hun vertrouwen in de technologie zou vergroten, maar persoonlijke ervaring met geavanceerde veiligheidsfuncties die vandaag te koop zijn, hangt sterk samen met een hogere mate van bekendheid en vertrouwen met alle niveaus van automatisch rijden technologie.

 Perceptie-uitdagingen

“De resultaten van dit onderzoek bevestigen dat autonome voertuigen voor grote perceptie-uitdagingen staan, en dat onderwijs en bereik de sleutels zijn om het vertrouwen te vergroten”, zegt Tara Andringa, uitvoerend directeur van PAVE. “Deze inzichten geven zowel motivatie als richting aan onze inspanningen om deze educatieve uitdaging aan te gaan.”

Mobiliteitsproblemen

Het onderzoek is gedaan onder 1.200 Amerikaanse volwassenen, in combinatie met een enquête onder 200 Amerikanen met mobiliteitsproblemen die hun dagelijks leven beïnvloeden – een gemeenschap die kan profiteren van verhoogde mobiliteit door sterk geautomatiseerde voertuigen. Uit de enquête bleek dat deze gemeenschap iets positiever is in het omgaan met belangrijke AV-concepten en wat meer kennis heeft van AV dan het grote publiek – en hun optimisme over de toekomst van AV is vergelijkbaar met dat van het grote publiek.

 Handicap

“Deze bevindingen tonen aan dat blinde Amerikanen en anderen met een handicap enthousiast zijn over het potentieel van geautomatiseerde voertuigen om onze mobiliteit en onafhankelijkheid te verbeteren”, zegt Mark Riccobono, president van de National Federation of the Blind. “We kijken ernaar uit om te helpen bij de geplande inspanningen op het gebied van openbaar onderwijs en verder onderzoek dat zal worden geleid door deze recente enquêtegegevens.”

Coalitie

PAVE is een diverse coalitie met partners uit de industrie en non-profitorganisaties. De missie van de coalitie is om het publieke begrip van geavanceerde voertuigtechnologieën te verbeteren om de potentiële voordelen op het gebied van veiligheid, mobiliteit en duurzaamheid te maximaliseren.

Bijna drie op de vier Amerikanen vindt dat AV-technologie ‘niet klaar is voor primetime’.

  • 48% van de Amerikanen zegt dat ze “nooit in een taxi of auto met ritshare zouden stappen die autonoom werd bestuurd”.
  • 58% denkt dat veilige AV over tien jaar beschikbaar zullen zijn, en 20% denkt dat ze nooit veilig zullen zijn.
  • Slechts 34% van de Amerikanen denkt dat “de voordelen van AV opwegen tegen de mogelijke nadelen.”

Slechts 18% van de Amerikanen is het eens met de stelling: “Als er een website was om op de wachtlijst te komen voor de eerste AV, dan zou ik mijn naam noteren.”

Deze attitudes lijken niet alleen te zijn gekoppeld aan publiciteit van spraakmakende incidenten met automatisch rijden, zoals de Uber-crash van 2018 in Tempe, AZ, of crashes waarbij de Autopilot-functie van Tesla betrokken was.

Amerikanen gaven aan dat aanvullende kennis van de technologie en een grotere blootstelling aan de technologie hun vertrouwen in AV zouden vergroten:

  • 60% zei dat ze AV meer zouden vertrouwen als ze beter zouden begrijpen hoe de technologie werkte, vergeleken met 23% die dat niet deden.
  • 58% zei dat ze meer vertrouwen zouden hebben in AV als ze een rit in één zouden kunnen ervaren, vergeleken met 24% die dat niet deden.

Misschien vind je deze berichten ook interessant