Home Bots & Business Chinese robotmarkt blijft groeien

Chinese robotmarkt blijft groeien

door Marco van der Hoeven

De Chinese robotmarkt maakt een explosieve groei door, zoals onder meer blijkt uit drie recente aankondigingen. Deze ontwikkelingen op het gebied van cobots, autonome voertuigen en logistieke robots laten zien dat China op veel gebieden robots ontwikkelt, op relatief grote schaal. Ook de ontwikkelingen in humanoïde robots gaan snel.

Het in China gevestigde OrionStar Robotics heeft de CarryBot geïntroduceerd, een logistieke robot specifiek ontworpen voor Micro-Fulfillment Centers (MFC’s). Deze centra, meestal klein en sterk geautomatiseerd, bevinden zich in stedelijke gebieden om de reactietijd op bestellingen te verkorten. De CarryBot is bedoeld om de efficiëntie en flexibiliteit van operaties in deze compacte ruimtes te vergroten.

De CarryBot is uitgerust met multifunctionele transportopzetstukken die, volgens het bedrijf, de productiviteit met twee tot drie keer kunnen verhogen. Met behulp van VSLAM+ technologie kan de robot zich snel aanpassen aan wijzigingen in de lay-out van de faciliteit, zonder dat aanpassingen aan de bestaande infrastructuur nodig zijn. Daarnaast zorgen veiligheidsfuncties zoals LiDAR, dieptecamera’s, botsingsbeschermingssensoren en noodstopknoppen ervoor dat de robot veilig kan werken in de dynamische omgeving van MFC’s.

OrionStar Robotics, opgericht in 2016, heeft al meer dan 60.000 robots in meer dan 60 landen ingezet tegen het einde van 2023. De lancering van de CarryBot maakt deel uit van de bredere strategie van het bedrijf om de logistieke automatiseringstechnologie wereldwijd te bevorderen.

Han Robot

Shenzhen Han’s Robot zal zijn nieuwste collaboratieve robots presenteren op de International Manufacturing Technology Show (IMTS) 2024, die plaatsvindt van 9 tot 14 september in Chicago, Illinois. Het bedrijf toont onder andere lasrobots met bewegingsbesturingsalgoritmen voor hoge herhaalbaarheid en nauwkeurigheid, CNC-laad- en losrobots die de efficiëntie van automatisering met meer dan 30% kunnen verhogen, en oplossingen voor snelle verwerking, ontwikkeld door uitgebreid onderzoek naar motoren en versnellingsbakken.

Daarnaast zal Han’s Robot de recent gelanceerde S30 en S35 Heavy Payload Robots tonen, die een maximale draaglast van respectievelijk 35 kg en een armbereik van 1800 mm bieden. Ook de E12 cobot, met een draagvermogen van 12 kg, zal tentoongesteld worden, wat de uitbreiding van de toepassingsmogelijkheden van Han’s Robot weerspiegelt. Het bedrijf breidt zijn internationale aanwezigheid verder uit met de opening van een nieuw kantoor in Texas.

JIDU Auto

JIDU Auto heeft tijdens de conferentie “Evolution: AI Reshaping Intelligent Driving” in Chengdu de release aangekondigd van zijn V2.0 software. Deze nieuwe software, die zal worden geïntroduceerd op het JIDU 07-model, integreert Baidu Apollo’s Level 4 autonome rijtechnologie, en is daarmee een van de weinige puur op visietechnologie gebaseerde systemen wereldwijd en het enige in China.

De V2.0 software bevat meer dan 947 nieuwe functies, waaronder end-to-end grootschalige model slimme rijtechnologie, een slimme cockpit en verbeterde voertuigconnectiviteit. Een belangrijke ontwikkeling is de integratie van Baidu Apollo’s ADFM, een Level 4 autonome rijtechnologie, die JIDU Auto de eerste maakt om deze technologie in consumentenvoertuigen toe te passen. Dit markeert een belangrijke stap in de concurrentiestrijd met bedrijven als Tesla, waarbij JIDU kiest voor een tweefasig end-to-end model dat beter geschikt is voor de Chinese wegomstandigheden.

Daarnaast introduceert de V2.0 software updates voor het Apollo Self Driving (ASD) systeem van JIDU, dat pure vision technologie combineert met een grootschalig model, gericht op het verbeteren van de veiligheid en prestaties in zowel snelweg- als complexe stedelijke omgevingen.

Zie ook

Robots centraal in groeistrategie China

Misschien vind je deze berichten ook interessant