Home Bots & Business CES: Robots en AI in Keynote NVIDIA

CES: Robots en AI in Keynote NVIDIA

door Pieter Werner

Tijdens zijn keynote op CES 2025 besprak NVIDIA-CEO Jensen Huang innovaties op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en robotica. Zijn toespraak schetste NVIDIA’s visie op een toekomst waarin computertechnologie traditionele grenzen overstijgt, gedreven door vernieuwingen die virtuele intelligentie en de fysieke wereld met elkaar verbinden.

Huang begon zijn presentatie met een terugblik op NVIDIA’s transformatieve reis van de afgelopen drie decennia. Hij sprak over de ontwikkeling van de eerste programmeerbare GPU’s van het bedrijf tot NVIDIA’s huidige leidende rol in AI-gedreven innovaties. Hij legde uit hoe AI is geëvolueerd van perceptiemodellen, die beelden, woorden en geluiden begrijpen, naar generatieve AI-systemen die tekst, visuele inhoud en audio kunnen creëren. Nu breekt volgens Huang het tijdperk van “agentische AI” aan: systemen die autonoom kunnen redeneren, plannen en handelen. De volgende stap is volgens hem fysieke AI, waarbij virtuele intelligentie wordt geïntegreerd met interactie in de echte wereld, zodat robots fysieke ruimtes begrijpen en ermee kunnen omgaan.

Een belangrijk onderdeel van deze visie is NVIDIA’s streven naar de ontwikkeling van algemene robotica. Huang introduceerde NVIDIA Isaac Groot, een nieuw platform dat is ontworpen om de ontwikkeling van mensachtige robots te versnellen. Dit gebeurt met behulp van synthetische data die in virtuele simulaties wordt gegenereerd. Ontwikkelaars kunnen menselijke demonstraties vastleggen via teleoperatie, deze data verrijken met NVIDIA Omniverse, en robots trainen om taken in de echte wereld uit te voeren. Deze aanpak, aldus Huang, vermindert de tijd en kosten die gepaard gaan met de ontwikkeling van geavanceerde robotsystemen aanzienlijk.

Centraal in deze vooruitgang staat NVIDIA Cosmos, het eerste AI-fundamentmodel ter wereld dat is gebouwd om de fysieke wereld te begrijpen en te simuleren. Huang benadrukte de mogelijkheden van Cosmos om fysieke dynamieken zoals zwaartekracht, wrijving en objectpermanentie te begrijpen. Hierdoor kan het realistische simulaties genereren die bijdragen aan de training van robots en autonome systemen. Dankzij een open licentie stimuleert Cosmos samenwerking en innovatie in verschillende industrieën, en biedt het ontwikkelaars een platform om synthetische data te genereren en AI-modellen op ongekende schaal te verfijnen.

Tijdens zijn keynote onthulde Huang ook de RTX Blackwell GPU-familie, een doorbraak in grafische verwerking die is afgestemd op AI- en robotica-toepassingen. Deze GPU’s, met 92 miljard transistors en een AI-prestatiesnelheid van 4 petaflops, herdefiniëren wat mogelijk is op het gebied van grafische rendering en rekenkracht. Huang benadrukte hoe Blackwell’s neurale rendering gebruikmaakt van AI om pixels te voorspellen en te genereren, wat resulteert in verbluffende visuals en een ongekende energie-efficiëntie.

De innovaties blijven niet beperkt tot het laboratorium. NVIDIA blijft industrieën transformeren met praktische toepassingen van zijn technologieën. Huang beschreef het revolutionaire potentieel van autonome voertuigen, mogelijk gemaakt door NVIDIA’s “drie-computeroplossing”: DGX-systemen voor AI-training, Omniverse voor simulatie en testen, en AGX-computers voor verwerking in voertuigen. Grote autofabrikanten zoals Toyota en Mercedes-Benz werken samen met NVIDIA aan de ontwikkeling van de volgende generatie autonome voertuigen, wat het begin markeert van een multi-biljoen dollar zware robotica-industrie.

Huang benadrukte ook de mogelijkheden van mensachtige robots om industrieën en samenlevingen te hervormen. Terwijl traditionele robots vaak omgevingen vereisen die zijn aangepast aan hun beperkingen, kunnen mensachtige robots naadloos opereren in door mensen ontworpen ruimtes. Hij onderstreepte het belang van training met behulp van grote datasets, die synthetisch worden gegenereerd via NVIDIA’s platforms, om deze robots complexe taken nauwkeurig en flexibel te laten uitvoeren.

Om AI toegankelijker te maken, kondigde Huang aan dat NVIDIA’s AI-stack binnenkort beschikbaar zal zijn op consumenten-pc’s via een samenwerking met Microsoft’s WSL2-platform. Dit initiatief stelt miljoenen gebruikers in staat om geavanceerde AI-modellen direct op hun apparaten te implementeren, wat nieuwe mogelijkheden creëert voor creativiteit, productiviteit en innovatie.

Huang sloot af met het benadrukken van de bredere impact van NVIDIA’s werk. Hij positioneerde AI en robotica als technologieën die elke industrie zullen transformeren en ons leven, werk en creativiteit opnieuw zullen vormgeven. Met de samensmelting van fysieke en virtuele intelligentie liet Huang het publiek een toekomst vol mogelijkheden zien. Dankzij vooruitgangen in fysieke AI, robotica en GPU-technologie stuwt NVIDIA een gedurfde transformatie voort die de digitale en fysieke wereld naadloos met elkaar verbindt.

Misschien vind je deze berichten ook interessant