Energy Systems Network (ESN) en de Indianapolis Motor Speedway (IMS), organisatoren van de Indy Autonomous Challenge (IAC), presenteerden op het gisteren geopende CES 2021 de officiële raceauto die autonoom zal worden bestuurd door universiteitsteams in de eerste hoge snelheid autonome race in de Racing Capital of the World op 23 oktober 2021.
Het doel van de IAC is om technologieën te stimuleren die de commercialisering van volledig autonome voertuigen en geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) kunnen versnellen, wat leidt tot meer veiligheid en betere prestaties. Bovendien daagt de IAC de beste en slimste universiteitsstudenten wereldwijd uit om deel te nemen aan hands-on engineering.
“De door Dallara gebouwde IAC-raceauto is het meest geavanceerde, snelste autonome voertuig ooit ontwikkeld”, aldus Paul Mitchell, president en CEO van ESN. “IAC-sponsors leveren radar, lidar, optische camera’s en geavanceerde computers, waardoor de waarde van elk voertuig $ 1 miljoen bedraagt.”
Prijzenpot
De IAC, gepland voor 23 oktober bij IMS, zal een kwalificatierace houden tijdens de Indy 500-week in mei. De totale prijzenpot is $ 1,5 miljoen: $ 1 miljoen toegekend aan het winnende team in oktober, en nog eens $ 500.000 voor winnaars van hackathons en simulatieraces, toegekend door IAC-sponsor Ansys.
Meer dan 500 universiteitsstudenten, PhD’s en mentoren die uitblinken in kunstmatige intelligentiesoftware, hebben gereageerd op de uitdaging en vertegenwoordigen 39 universiteiten in 11 landen op vier continenten en 14 Amerikaanse staten.
Sebastian Thrun, winnaar van de DARPA Grand Challenge 2005, zei dat de DARPA-race als inspiratie diende voor de IAC. “Het bewees dat robots zichzelf kunnen besturen in zeer krappe omgevingen, maar dat ze niet de behendigheid en vaardigheid hebben van een echt goed getrainde coureur om in extreme situaties te handelen. IMS is de beste plek ter wereld om de robotica-gemeenschap uit te dagen om zelfrijdende auto’s te testen. Door in een racecontext te gaan, zullen we zelfrijdende auto’s tot het uiterste rekken. ”
De autonome raceauto
Sinds 2002 is Dallara de enige raceauto-leverancier van de Indy Lights-serie en nu is de gemodificeerde Dallara IL-15 de officiële IAC-raceauto. De raceauto is achteraf uitgerust met hardware en bedieningselementen om automatisering mogelijk te maken om de veiligheid, controle en prestaties te verbeteren. Componenten zijn onder meer robuuste on-board computing, voertuig-tot-voertuigcommunicatie, waarnemingssystemen, geavanceerde grafische verwerkingseenheden, drive-by-wire en kunstmatige intelligentie-acceleratie en krachtige centrale verwerkingseenheden om de software en algoritmen van IAC-teams uit te voeren in de raceauto.
Een van de uitdagingen voor autonoom racen is het oplossen van edge case-scenario’s – uitdagingen die alleen optreden bij extreme bedrijfsparameters, zoals het vermijden van onverwachte obstakels bij hoge snelheden.
“Dallara is het beste technische bedrijf voor raceauto’s ter wereld, maar het ontwerpen van het chassis voor autonoom racen was echt een uitdaging”, legt Stefano dePonti, CEO en algemeen directeur van Dallara USA uit. “We weten hoe ’s werelds beste coureurs reageren in de Dallara in scenario’s met hoge snelheid, maar nu moeten we anticiperen op de acties van een robot.”
Innovatie bij IMS
IMS is sinds de start in 1909 een katalysator en testterrein voor autosport- en transportinnovatie. IMS is gastheer van het kroonjuweel van de NTT INDYCAR SERIES, de Indianapolis 500 – jaarlijks ’s werelds grootste eendaagse sportevenement. De NTT INDYCAR-SERIE is de belangrijkste raceklasse van Noord-Amerika met open wielen.
“De IAC gaat de beste geesten van over de hele wereld samenbrengen om een zeer complex probleem op te lossen, hier in de Racing Capital of the World”, zei IMS-voorzitter J. Douglas Boles. “Als geboorteplaats van de innovatie in de motorsport is de Indianapolis Motor Speedway een passende setting voor dit evenement, en we kunnen niet wachten om de winnende inzending de Yard of Bricks de geschiedenis in te zien trekken.”