AI wordt door CEO’s gezien als de technologie die de komende drie jaar de grootste impact zal hebben op hun branche, zo blijkt uit een recente enquête van Gartner onder CEO’s en senior executives. Volgens 21% van de respondenten zal kunstmatige intelligentie aanzienlijke gevolgen hebben.
Mark Raskino, Distinguished VP Analyst bij Gartner, zei: “Generatieve AI zal een diepgaande invloed hebben op bedrijfs- en bedrijfsmodellen. De angst om iets belangrijks te missen, is echter een krachtige drijfveer voor technologiemarkten. AI bereikt het punt waarop CEO’s die nog niet hebben geïnvesteerd, zich zorgen maken dat ze iets competitief belangrijks missen.”
De CEO- en Senior Business Executive Survey 2023 van Gartner werd uitgevoerd van juli tot december 2022 onder meer dan 400 CEO’s en andere senior executives in Noord-Amerika, Europa, Azië/Pacific, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika, in verschillende industrieën, inkomens- en bedrijfsgroottes.
Groei “CEO’s zijn aarzelend, maar niet passief bij het bepalen van zakelijke prioriteiten,” zei Kristin Moyer, Distinguished VP Analyst bij Gartner. “Meer dan de helft van de CEO’s gelooft dat een economische neergang of recessie in 2023 oppervlakkig en kort zal zijn, en de enquête toonde slechts een bescheiden stijging van de zorgen over kasstromen, kapitaal en financiering.”
Ondanks de impact van deze economische tegenwind noemde de helft van de CEO’s groei als de belangrijkste strategische zakelijke prioriteit voor de komende twee jaar. Technologie blijft ook een belangrijk aandachtsgebied voor CEO’s, gevolgd door arbeidsvraagstukken.
“Na drie jaar volatiliteit stabiliseren de prioriteiten van CEO’s,” aldus Raskino. “Leiders richten hun blik voorbij de naschokken van de omnicrisisperiode naar een tijd waarin talent, duurzaamheid en digitale verandering van het volgende niveau de drijfveren zullen zijn van concurrentieprestaties.”
In feite steeg het aantal vermeldingen van milieuduurzaamheid met 25% ten opzichte van de enquête van vorig jaar, wat de eerste keer was dat duurzaamheid op de top 10 van de prioriteiten van CEO’s stond. Gartner voorspelt dat tegen 2026 milieuduurzaamheid een hogere strategische prioriteit zal zijn voor CEO’s dan de categorie gerelateerd aan technologie.
Klantgedrag Inflatie werd door 22% van de CEO’s genoemd als het meest schadelijke bedrijfsrisico, en bijna een kwart noemde een grotere prijsgevoeligheid als de grootste verandering in de verwachtingen van klanten die zij dit jaar verwachten. Desondanks is het verhogen van de prijzen nog steeds de belangrijkste actie die CEO’s ondernemen als reactie op inflatie (44%), gevolgd door kostenoptimalisatie (36%) en productiviteit, efficiëntie en automatisering (21%).
“Het is zorgwekkend dat CEO’s in een periode van inflatie nog niet zozeer gefocust lijken te zijn op productiviteit als ze zouden moeten zijn,” zei Moyer. “Dit kan te wijten zijn aan de wenselijke gedachte dat inflatie geen blijvend kenmerk van het economische landschap zal worden. CEO’s moeten automatisering omarmen om methoden, processen en producten te herontwerpen voor efficiëntie, in plaats van kostenstijgingen door te berekenen aan klanten.”
Talent Toen CEO’s werd gevraagd naar de impact van verschillende risico’s op hun bedrijf, noemde 26% het tekort aan talent als het meest schadelijke risico voor hun organisatie. Het aantrekken en behouden van talent is veruit de belangrijkste prioriteit van CEO’s op het gebied van personeel. Zorgen over beloning zijn de grootste verandering in het gedrag van werknemers en potentiële werknemers die CEO’s verwachten, gevolgd door een verlangen naar meer flexibiliteit en werken op afstand of in hybride vorm.
“Het accent op beloning is niet verrassend in een inflatoire omgeving, maar in eerdere economische cycli zou werkloosheid meestal de machtspositie op de arbeidsmarkt ondermijnen,” aldus Raskino.