AB InBev, de grootste bierproducent ter wereld, heeft het AI-platform van DataRobot ingezet. Het bedrijf wil het platform onder meer gebruiken om AutoML-modellen te ontwikkelen voor zijn zes belangrijkste markten, waaronder Nederland.
Op basis van de consumptiecijfers leveren de modellen inzichten waarmee sales-medewerkers van AB InBev klanten kunnen adviseren welke producten zij het best kunnen inkopen om hun verkoopcijfers te verhogen. De datagedreven aanbevelingen van het DataRobot-platform leverden AB InBev extra omzet op in het eerste half jaar van 2021.
Het data science team van AB InBev had al ervaring met verschillende AI-platformen. Hierbij liepen zij echter tegen problemen aan met beperkte schaalbaarheid van de modellen en waren de nauwkeurigheid en snelheid onvoldoende. Zo kon de kwaliteit van de data niet worden gegarandeerd en konden salesmedewerkers de inzichten vaak pas na 1,5 week met klanten delen, waarbij de informatie al was verouderd. Om sneller en beter te kunnen werken en de kracht van AI breed beschikbaar te maken, koos het bedrijf voor DataRobot.
“Data science wordt doorgaans heel traditioneel benaderd. Het model moet door mensen worden gebouwd en begrijpelijk zijn, anders vertrouwt men het niet. In die zin was het inzetten van een nieuwe technologie als AutoML een uitdaging. We hebben met onze keuze voor DataRobot echt een barrière doorbroken”, stelt Renato Piai, commercial & consumer analytics director bij AB InBev. “Een verkeerde sales-aanbeveling kan bovendien op grote schaal miljoenen kosten, dus er is ook een zekere ‘fear to fail’. Het platform van DataRobot speelt hier slim op in met functies als Modelgrader, Bias & Fairness Production Monitoring en Continuous AI zodat we al snel overtuigd waren.”
Meest waardevolle producten voorspellen
AB InBev wist in slechts 9 weken de infrastructuur op te zetten, de benodigde data uit de regio’s samen te brengen in één data pijplijn, het platform van DataRobot te implementeren, de modellen te ontwerpen, te valideren en in productie te brengen. Dankzij de AutoML-technologie van DataRobot kan AB InBev beter voorspellen welke producten uit het uitgebreide assortiment het meest waardevol zijn voor horecagelegenheden. Hierdoor konden de sales-teams in verschillende markten betere productaanbevelingen doen, wat leidde tot een forse omzetstijging in de eerste helft van het jaar, ondanks dat horecazaken tijdens de lockdown deels gesloten waren.
Piai: “We kunnen onze business stakeholders nu heel duidelijk de concrete waarde van data science en AI laten zien. Met het DataRobot-platform leveren we inzichten waarmee productportfolio’s bij onze klanten worden geoptimaliseerd. Daarmee hebben we een forse omzetstijging gerealiseerd en hadden we qua ROI al snel een positieve case. Ik verwacht dat we als de horeca weer volledig opent en we de oplossing uitrollen naar meer markten, deze stijging op grotere schaal kunnen doorzetten. We investeren in innovatie om te investeren in de toekomst.”
“Op dit moment trainen we al sales teams in andere landen hoe ze de dashboards met inzichten kunnen gebruiken. Met DataRobot hebben we het werk wat onze data scientists jarenlang op een laptop deden naar de cloud gebracht en sneller en vrijwel oneindig schaalbaar gemaakt. Zo kijken we nu naast modellen voor aanbevelingen ook naar het inzetten van het DataRobot-platform voor promoties”, aldus Piai.
“Het is geweldig hoe AB InBev de kracht van ons platform inzet om op grote schaal en met veel impact AutoML toe te passen”, zegt Joep Gerrits, regional director Benelux bij DataRobot. “AB InBev heeft met hetzelfde team een aanzienlijk grotere bijdrage kunnen leveren aan de bedrijfsresultaten en laten zien waartoe data science en AI in staat zijn, mits je de goede mensen, processen en tools in huis hebt.”