Bosch heeft Atlatec overgenomen, maker van high res digitale kaarten voor autonome voertuigen. Het in Karlsruhe gevestigde bedrijf wordt onderdeel van de Bosch Cross-Domain Computing Solutions-divisie als een onafhankelijk opererend bedrijf. Het bedrijf, dat in 2014 werd afgesplitst van het Karlsruhe Institute of Technology, heeft ongeveer 25 medewerkers in Duitsland, Japan en de Verenigde Staten.
Digitale kaarten met een hoge resolutie zijn essentieel bij de ontwikkeling van geautomatiseerde rijfuncties. Atlatec biedt de bouwstenen: dataregistratie, dataverwerking en productie van de kaarten, evenals de bijbehorende kwaliteitscontrole. Naast sensoren met radar-, video- en ultrasone technologie, zijn digitale kaarten een onmisbare schakel in geautomatiseerd rijden. De informatie die ze bevatten over de omgeving van het voertuig en verkeersgebeurtenissen gaat veel verder dan het detectiebereik van de boordsensoren van een voertuig.
Voor het maken van kaarten heeft Atlatec een schaalbare oplossing ontwikkeld met een eigen sensorbox en bijbehorende software. De ruwe gegevens die deze oplossing verzamelt, worden geanalyseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en verrijkt met belangrijke informatie zoals verkeersborden en de scherpte van bochten, evenals structurele kenmerken zoals tramsporen. Omdat de AI-algoritmen voortdurend leren, groeit het aandeel weg- en omgevingskenmerken dat puur door AI wordt gedetecteerd voortdurend. Op basis van informatie uit de kaart kan een autonoom rijdende auto bijvoorbeeld tijdig voor een scherpe bocht zijn snelheid aanpassen.
Autonome voertuigen
Voor Bosch is automatisch rijden een strategisch doel. Met rijhulpsystemen en de benodigde sensortechnologie legde het in een vroeg stadium de basis voor alle automatiseringsniveaus. Bosch kiest voor een tweeledige benadering. Enerzijds ontwikkelt zij, met als doel het rijden veiliger en meer ontspannen te maken, oplossingen voor particuliere voertuigen met een focus op rijhulpsystemen en op gedeeltelijk en voorwaardelijk geautomatiseerde systemen (SAE-niveaus 1 tot 3).
Anderzijds werkt het ontwikkelingsteam van Bosch ook aan oplossingen voor hogere automatiseringsniveaus, met een focus op wagenparkvoertuigen en nieuwe bedrijfsmodellen. Met name in de logistieke sector ziet het bedrijf aantrekkelijke toepassingen en een enorm zakelijk potentieel voor SAE Level 4 geautomatiseerde rijsystemen. Bovendien heeft Bosch al automatische parkeerservice ontwikkeld, de eerste productieklare automatische rijfunctie waarvoor helemaal geen chauffeur nodig is.