Bosch heeft aangekondigd Lidar-sensoren te gaan maken voor autonome voertuigen. Volgens de Duitse fabrikant is deze technologie de derde pijler onder veilig autonoom rijden, naast radar en camera’s.
Smal profiel
Sensoren vormen een cruciaal onderdeel van autonome voertuigen, om de computer in het voertuig informatie te geven over de omgeving. Radar en camera’s zijn belangrijke sensoren voor deze input, maar zij hebben beperkingen. Zo kan radar een snel aankomende motorrijder missen door het smalle profiel en kunststof onderdelen aan de motor. Een camera kan ‘verblind’ worden door fel invallend licht.
Derde oog
Bosch presenteert Lidar als het derde oog, dat in dergelijke situaties wel functioneert en zo de andere sensoren aanvult. Lidar, dat staat voor light detection and ranging, is een lasertechnologie die werkt op een vergelijkbare manier als radar: laserpulsen worden na reflectie door een extern object weer opgevangen, waardoor met de tijd die dit kost de afstand gemeten kan worden. Lidar werkt ook goed op lange afstand, in een breed beeld, en kan ook niet-metalen objecten ‘zien’.
Twee miljard euro
De aankondiging van Lidar voor autonome voertuigen past in de strategie van Bosch om te groeien in de markt voor driver assistance systems en autonoom vervoer. Het aantal radar- en camerasensoren dat Bosch maakt voor driver assistance groeide in 2019 met 12 procent tot een omzetvolume van twee miljard euro. Volgens Bosch zijn deze systemen de wegbereiders voor daadwerkelijk autonoom vervoer in de toekomst.