Bol.com gaat de AI-software van Pega Systems inzetten voor zijn interactie met klanten. Pega Customer Decision Hub is gebaseerd op realtime AI, waardoor bol.com wil inspelen en anticiperen op klantsignalen, van behoefte tot en met aankoop. Met de keuze voor Pega’s realtime AI maakt de organisatie de overstap van transactionele segmentatie naar een relationele benadering.
De afgelopen jaren is bol.com doorgegroeid van een e-commerce speler naar een retail tech platform waar zowel kopers als verkopers actief zijn. Met 12,5 miljoen actieve klanten in Nederland en België en een miljoenen assortiment in tientallen productcategorieën is bol.com het grootste online retailplatform van Nederland en België.
In 2020 startte bol.com de zoektocht naar een geïntegreerde marketingmachine van waaruit marketing beslissingen genomen worden. De organisatie koos na een uitgebreid pilotprogramma voor Pega Customer Decision Hub om haar bestaande marketingfundament te transformeren van transactioneel naar relationeel. Hierdoor kan bol.com de klantervaringen optimaliseren en nog meer tegemoetkomen aan de unieke, individuele wensen en behoeften van de klant. Pegasystems kijkt ernaar uit om vanuit de samenwerking bol.com organisatiebreed te ondersteunen.