Hoewel het aansturen van bedrijfsbrede automatisering binnen een organisatie absoluut een teamsport is, speelt de persoon met de algehele verantwoordelijkheid voor de automatiseringsfunctie een cruciale rol.
Was het maar zo eenvoudig als de titel van dit artikel doet vermoeden: plotseling op maandagochtend zou je de C-level-status hebben bereikt, een vaste stem krijgen op de rondetafel van het bedrijf en alle voordelen van de nieuwe functie genieten.
Samen met verschillende hoofden van Robotic Process Automation (RPA) en intelligente automatiseringsafdelingen, hebben velen hun automatiseringsprogramma’s de afgelopen jaren vanuit het niets in hun organisaties ingevoerd. Een klein aantal van die mensen met wie ik sprak, opereerden echt op schaal, terwijl anderen gevestigde programma’s hebben maar tegen een plafond oplopen. Anderen hebben hun automatiseringsprogramma’s nog niet verder geschaald dan de quick wins.
Ze waren allemaal enthousiast door de duidelijke kansen die hyperautomatisering de werknemers en de organisatie kan brengen. Maar ze merkten op dat ze regelmatig tegengehouden werden door de bedrijfsdynamiek (vaak op het snijvlak van business en technologie). Er zijn veel variabelen om het goed te doen. Ga bijvoorbeeld niet uit van slechts een van de variabelen, dat kan een automatiseringsprogramma aanzienlijk terugdraaien.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat de RPA-markt ook het snelst groeiende (en snelst veranderende) technologiegebied is dat er is. Bijblijven kan al moeilijk genoeg zijn!
Er is nu veel hulp en advies voor het automatiseren van succesvolle schaalvergroting, afhankelijk van waar u zich bevindt in de automatiseringslevenscyclus. De middelen voor het opschalen van automatisering zijn gebaseerd op de vele lessen die de industrie de afgelopen jaren heeft geleerd, waarbij eindgebruikers, technologieleveranciers, adviesbureaus en analistenbureaus steeds meer ondersteuning binnen het ecosysteem hebben geboden. Maar hoewel het goed uitvoeren van de basisprincipes van automatisering essentieel is, is leiderschap veel meer dan dat.
Er zijn een handvol Chief Automation Officers (CAO’s). Niet veel dus, maar ze bestaan. En UiPath heeft het geluk met een paar van hen te werken. CAO is een vrij nieuwe titel, en daarom zijn definities moeilijk te vinden. Uiteindelijk heeft de CAO volledige verantwoordelijkheid en mandaat voor de automatiseringsstrategie, het automatiseringsbedrijfsmodel, het bestuurskader en de realisatie van voordelen bij het toepassen van hyperautomatiseringsmogelijkheden op de verbetering van bedrijfsprocessen in de hele onderneming. Met als resultaat maximale waarde ontsluiten binnen het personeelsbestand.
Het bereiken van die doelen begint met een CAO die een duidelijk verband laat zien met de bedrijfsdoelstellingen door precies te begrijpen hoe het bedrijf wint en welke operationele capaciteiten nodig zijn die er momenteel niet zijn. Vervolgens moet de CAO in kaart brengen hoe automatisering kan helpen bij het aanpakken van die gebieden. De output is de automatiseringsstrategie, die ook fungeert als een afspraak met het bedrijf over waar de focus moet worden gelegd en waar niet. Er moet ook interne afstemming zijn over waar de investeringen naartoe gaan en waar ze niet zullen gaan. Het is het ticket naar het spel om CAO te worden – gekoppeld aan universele kernvaardigheden voor senior leiderschap, zoals robuuste communicatie op alle niveaus, aanleg voor verandermanagement en ontwikkeling van mensen.
Om succesvol te zijn, moet een CAO ook de nieuwsgierigheid van de hele organisatie stimuleren en stimuleren om automatiseringsmogelijkheden te ontdekken.
Het is moeilijk om veel andere rollen te bedenken die echt en tastbaar kunnen helpen om de punten tussen strategie en uitvoering in een bedrijf te verbinden.
Maar het doel van dit artikel is niet om te suggereren dat je het kantoor van de CEO binnenstormt om een nieuwe functie te eisen. Wat ik wel adviseer is om altijd die CAO-mentaliteit te behouden: een niet-aflatende ambitie om een ‘automatisering eerst’ -cultuur met het bedrijf te stimuleren en dat de noodzakelijke activiteit te laten sturen.
De opzettelijk provocerende uitspraak in de kop is om (hopelijk) het denken positief uit te dagen. Het is geen nieuw idee: jezelf ontslaan en jezelf weer inhuren is een goed geoefende leidinggevende begeleiding om leiders te helpen evolueren volgens veranderende behoeften. En de behoeften veranderen beslist!
Voor degenen wier primaire verantwoordelijkheid automatisering binnen hun organisatie is, is sterk leiderschap nu belangrijker dan ooit. En daarom ondersteunt UiPath de persoonlijke ontwikkeling en groei van onze klanten, evenals het succes van het automatiseringsprogramma zelf.
Dus huur jezelf maandag weer in. En veel succes met de nieuwe rol!
Anthony Kolodynski is Regional Vice President Sales, UK&I bij UiPath