Home Bots & Business Bezorgrobots commercieel de weg op

Bezorgrobots commercieel de weg op

door Marco van der Hoeven

Nuro is het eerste bedrijf dat van het California Department of Motor Vehicles een vergunning heeft gekregen om autonome voertuigen commercieel in te zetten op de openbare weg. De vergunning f geldt voor twee counties in Californië, in de buurt van het hoofdkantoor in de Bay Area. De service gaat van start met een vloot Prius-voertuigen in volledig autonome modus, gevolgd door de speciaal ontwikkelde elektrische R2-voertuigen.

Eerder dit jaar was de Nuro R2 in de Verenigde Staten al het eerste autonome voertuig dat vrijstelling gekregen van wettelijke regels, en mocht het voor een beperkte testperiode de weg op. Het Department of Transportation (DOT) en de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) hebben hiermee de weg vrijgemaakt voor verdergaande testritten op de openbare weg met deze bezorgrobot.

Voetgangers

De Nuro R 2 is een bezorgrobot die is ontwikkeld om lokaal boodschappen te vervoeren tussen winkels en hun klanten, inclusief warme maaltijden. Volgens de makers is het voertuig speciaal ontworpen om andere weggebruikers te beschermen, met aangepaste bumper, lage snelheid, laag gewicht en voorzichtig rijgedrag.

Geen voorruit

Vrijstelling van de wettelijke regels voor voertuigen betekent onder meer dat de Nuro R2 de weg op mag zonder voorruit en zonder zijspiegels. In een persbericht zegt Minister van Tranport Elaine Chao daarover: “Omdat het een zelfrijdend voertuig is met een lage snelheid zijn bepaalde traditioneel verplichte functies als spiegels en voorruit niet langer zinvol.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant