Home Bots & Business Bedrijven zien toekomstig succes in AI

Bedrijven zien toekomstig succes in AI

door Pieter Werner

Zo’n 79% van zakelijke executives is van mening dat technologieën als analytics, kunstmatige intelligentie (AI) en automatisering cruciaal zullen zijn voor hun succes in de komende twee jaar, zo blijkt uit onderzoek door Gartner.

Uit het onderzoek bleek dat executives gemiddeld verwachten dat 50% van de strategische plannings- en uitvoeringsactiviteiten gedeeltelijk of volledig kunnen worden geautomatiseerd, terwijl momenteel slechts 15% daadwerkelijk geautomatiseerd is.

David Akers, directeur onderzoek bij Gartner, zei: “Het benutten van analytics en AI voor efficiëntere, inzichtelijkere strategische beslissingen is een van de grootste uitdagingen én kansen die bedrijfsstrategen dit jaar het hoofd bieden. Jarenlang hebben strategen tegen hun bedrijven gezegd: Als je concurrerend en effectief wilt blijven, moet je digitaliseren. Nu lijken ze klaar om die richtlijn toe te passen op hun eigen workflows.”

Hoewel de meeste executives aangeven dat ze beschrijvende en diagnostische analytics gebruiken, zegt minder dan de helft dat ze geavanceerdere tools zoals predictieve, prescriptieve of grafische analytics gebruiken. Op dezelfde manier meldde slechts 20% van de respondenten dat ze AI-gerelateerde tools, zoals machine learning of natural language processing, gebruiken voor hun functie.

Echter, een groot percentage leiders gaf aan deze tools te testen of de gebruiksmogelijkheden te onderzoeken. Bijvoorbeeld, 51% zei dat ze machine learning onderzoeken en 45% zei hetzelfde voor predictieve analytics.

Een van de grootste obstakels voor implementatie is het vaststellen van een duidelijk use case voor nieuwe technologieën. Tweeënvijftig procent van de deelnemers meldt dat dit een top-drie-uitdaging is – de meest geselecteerde respons.

“Daar zijn verschillende redenen voor,” zei Akers. “Zij worden geconfronteerd met een onbekende leveranciersmarkt, hebben te veel opties om uit te kiezen en hebben weinig precedent om op te bouwen.”

Veel van de geavanceerde technologie die executives zeggen te willen implementeren, wordt al elders succesvol gebruikt. Om een sterke business case op te bouwen, raadt Gartner aan eerst bestaande functionaliteiten in kaart te brengen in relatie tot specifieke behoeften, en vervolgens te overwegen hoe de verschillende use cases die geavanceerde technologie kan bieden te prioriteren. Hierbij kunnen vragen worden gesteld over het doel, de impact en de geschiktheid van de nieuwe tools.

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant