Home Bots & Business Aziobot: robots moeten meerwaarde bieden

Aziobot: robots moeten meerwaarde bieden

door Marco van der Hoeven

Robotfabrikant en startup Aziobot, gefinancierd door het Rockstart-programma, is onlangs verhuisd naar de Brainport Campus in Eindhoven. In deze inspirerende omgeving zal het bedrijf zowel de hardware als de software voor de Aziobot reinigingsrobot verder ontwikkelen. Rocking Robots sprak met CEO en mede-oprichter Sarthak Yadav over zijn visie op robotica en de rol van robots in het bedrijfsleven.

CEO Sarthak Yadav is medeoprichter van het bedrijf, dat zijn oorsprong heeft in India. Daarvoor werkte hij voor een startup in robots en zelfrijdende auto’s, aan prototypes van autonome technologieën. “Deze ervaring wilden we toepassen waar we daadwerkelijk waarde kunnen creëren en productiviteit kunnen verhogen. Zelfrijdende auto’s zijn er nog niet. Maar schoonmaken is een gebied waar veel repetitief werk is dat door een robot kan worden gedaan.”

“Bij een voedselproductiefaciliteit waar een van onze robots nu wordt getest moeten ze bijvoorbeeld elke dag schoonmaken. Maar ze hebben geen speciaal schoonmaakpersoneel omdat het niet hun core business is. Hun werk is voedselverwerking en -verpakking. Het is dus echt waardevol om een ​​machine te hebben die rond rijdt en voor hen kan schoonmaken. Zo proberen we dus vraagstukken op te lossen voor organisaties die willen innoveren.”

AI

De AI-component van de Aziobot-robot is een belangrijke factor geweest in de selectie door het Rockstar-programma. “Sindsdien hebben we ons eerste product ontwikkeld, een schoonmaakrobot voor ruimtes van scholen en ziekenhuizen tot luchthavens en magazijnen. We hebben al op meerdere locaties getest. We hebben zowel de machine als de software in eigen huis gebouwd, hij wordt hier in Eindhoven geproduceerd.”

Het eerste wat de robot doet is een plattegrond maken. Dit is de basisinformatie die de robot gebruikt tijdens het schoonmaken. Binnen de kaart kan de robot met verschillende reinigingszones werken en no-go-areas vermijden. “Het is niet nodig de robot iets aan te leren, wat het voor gebruikers heel gemakkelijk maakt. Ze kunnen een zone creëren en de robot instrueren om die gewoon schoon te maken. En als hij klaar is komt hij terug. En omdat elke robot verbonden is met een netwerk krijgt de operator een bericht op zijn telefoon. Gebruikers kunnen de voortgang op het web controleren, om analyses te maken.”

Accu

De robot kan tot vier tot vijf uur werken op een lithium-on batterij, en hij laadt op in drie uur. Onderdeel van de AI is dat de robot weet wanneer hij beweegt, hoe snel hij gaat en waar hij heen gaat. Op deze manier kan het zijn watergebruik aanpassen, terwijl traditionele reinigingsmachines een continue waterstroom gebruiken. “Dus je verspilt dan eigenlijk veel water. Wanneer onze robot geen water nodig heeft stopt hij gewoon, hij gebruikt alleen het water dat hij nodig heeft. Dit betekent ook dat we hem kleiner konden maken dan andere machines.”

Omdat het nieuwe technologie is, aarzelen mensen om vooraf te investeren, zonder het te testen. “Dat begrijpen we, dus hebben we gekozen voor een abonnementsmodel, zodat mensen het kunnen uitproberen. De afgelopen maanden hebben we zo veel tractie gezien.”

Interactie

De interface van een robot is erg belangrijk om mensen ermee te laten communiceren. “Wat we zien is dat mensen hem proberen te testen, omdat ze er nu vertrouwd mee zijn. Ze willen zien hoe de robot op hen reageert als ze ervoor gaan staan. Dat is een interessant fenomeen. Hij maakt geluid als hij draait en we hebben hem van ‘ogen’ voorzien, niet alleen voor de camera’s maar ook voor visualisatie. En wanneer de reiniging is voltooid, geeft hij een knipoog. Het is industrieel maar toch moet je nadenken over de interactie van het met mensen. De vormgeving is heel belangrijk.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant