Digitaal entertainment- en mediaplatform Azerion gaat Amazon Web Services (AWS) inzetten als cloudprovider. Op dit platform moet onder meer een machine learning-oplossing gaan draaien voor het voorspellen van de kans op een advertentieverkoop voor uitgaande advertentiebiedingsverzoeken.
Azerion zegt met AWS hun IT-investeringen te kunnen monitoren en verlagen, omdat met behulp van AWS de IT-kosten van Azerion in twee jaar tijd met ongeveer een derde lager zijn geworden. Daarnaast heeft Azerion tijd bespaard op beheer van het IT-platform en de infrastructuur, wat heeft geleid tot ongeveer 75% meer tijd voor het ontwikkelen van nieuwe producten en verbeteren van de gebruikerservaring.
Machine learning
De samenwerking tussen Azerion en het prototype team van AWS heeft een ‘proof of concept’ opgeleverd met behulp van Amazon Sagemaker, Amazon EMR en Amazon ECS services. Het resultaat van deze gezamenlijke inspanning is een machine learning-oplossing voor het voorspellen van de kans op een advertentieverkoop voor uitgaande advertentiebiedingsverzoeken. Door het afremmen van het volume van biedingsverzoeken waarvan de kans op een betaalde impressie het kleinst wordt geacht, is er een daling van ongeveer 30% in de kosten voor uitgaand verkeer.
In aanvulling hierop zijn verdere besparingen mogelijk op computationele middelen die nodig zijn om de verbindingen op afstand te onderhouden, naast verbeteringen in de responstijden van het Azerion platform. De migratie van de ad server workloads naar infrastructuur die gebruik maakt van Graviton processors, uniek voor de cloud systemen van AWS, resulteerde in naar schatting een extra besparing van 10% op de computationele kosten, vergeleken met de eerder gebruikte x86-64 gebaseerde architectuur.