Een paar uur geleden sloot Elon Musk het langverwachte ‘We, Robot’-evenement af in de Warner Brothers Studio in Los Angeles. Naast de eerder aangekondigde Cybercab, presenteerde hij de Robovan voor 20 personen en gaf hij updates over de humanoïde robot Optimus, bedoeld voor zowel industriële als huishoudelijke toepassingen. AI Vision staat centraal in deze innovaties, en de eerste robotaxi’s zullen volgend jaar in Texas en Californië op de weg verschijnen.
De Robotaxi
Een van de meest verwachte onthullingen was de volledig autonome robotaxi, ook wel bekend als de Cybercab. Musk benadrukte dat het voertuig zonder bestuurder, stuur of pedalen kan functioneren. Tesla demonstreerde dit met 50 autonome voertuigen, uitgerust met de geavanceerde Full Self-Driving (FSD)-technologie.
Musk gaf aan dat de operationele kosten van een robotaxi kunnen dalen tot slechts 20 cent per mijl, met een consumentenprijs van zo’n 30 tot 40 cent per mijl. Dit maakt de robotaxi een goedkoper alternatief voor traditioneel openbaar vervoer, dat volgens Musk gemiddeld een dollar per mijl kost. Tesla is van plan deze voertuigen voor minder dan $30.000 op de markt te brengen, waardoor autonoom vervoer voor een breder publiek toegankelijk wordt.
Ook introduceerde Tesla inductief laden voor de robotaxi, zodat handmatig opladen overbodig wordt. Het voertuig laadt op door simpelweg boven een inductieplaat te parkeren, wat het laadproces makkelijker en futuristischer maakt. De productie van de robotaxi zal naar verwachting in 2026 starten, met ongecontroleerde FSD-tests die volgend jaar al in Texas en Californië beginnen. “Met autonomie krijg je je tijd terug.”
De Robovan
Tesla presenteerde ook de Robovan, die volgens Musk is ontworpen voor zowel personen- als goederenvervoer in dichtbevolkte stedelijke gebieden. De Robovan, die tot 20 mensen kan vervoeren, is ideaal voor bijvoorbeeld sportteams of het bezorgen van goederen in de stad. De kosten per mijl zouden kunnen dalen tot slechts 5 tot 10 cent, wat het groepsvervoer economisch veel aantrekkelijker maakt.
Hoewel Tesla geen exacte lanceerdatum gaf, laat de introductie zien dat het bedrijf grote ambities heeft op het gebied van massavervoer. De Robovan zou een belangrijke rol kunnen spelen in het verminderen van verkeersdrukte en transportkosten voor zowel stedelijke pendelaars als bedrijven. “We willen dat de wegen er anders uitzien. De toekomst moet eruitzien als de toekomst.”
Optimus
Na de Robovan-aankondiging zei Musk: “Alles wat we voor onze auto’s hebben ontwikkeld, geldt ook voor humanoïde robots.” Vervolgens gaf hij een update over de Optimus-robot. Deze robot maakt gebruik van dezelfde technologie als Tesla’s elektrische voertuigen, zoals geavanceerde batterijen, motoren en AI-software. Volgens Musk is de overgang van autonome voertuigen naar humanoïde robots een logische stap, waarbij Tesla’s expertise in robotica wordt gebruikt om een veelzijdige, mensachtige assistent te creëren. “Alles wat je kunt bedenken, kan het doen.”
Tesla streeft ernaar de Optimus-robot betaalbaar te maken, met een prijs tussen de $20.000 en $30.000. Musk ziet de robot een breed scala aan taken uitvoeren, van huishoudelijke klussen zoals het gras maaien en boodschappen doen, tot persoonlijke taken zoals het uitlaten van huisdieren of drankjes serveren. Ook zou de robot kunnen worden ingezet als leraar of oppas, wat Tesla’s ambitie toont om kunstmatige intelligentie een plek te geven in het dagelijks leven.
Hoewel de exacte tijdlijn nog niet duidelijk is, gaf Musk aan dat hij hoge verwachtingen heeft van de mogelijkheden van de Optimus-robot. Hij voorspelt dat het op den duur een van Tesla’s grootste producten kan worden, zelfs groter dan hun huidige autolijn.
Je kunt de hele presentatie hier terugkijken (vanaf ca 52 minuten).