Rain, gespecialiseerd in autonome technologie voor het bestrijden van natuurbranden vanuit de lucht, en Sikorsky, een dochter van Lockheed Martin dat helikopters ontwikkelt, hebben een reeks vliegproeven voltooid. Deze tests demonstreerden de capaciteiten van een autonome helikopter bij het vroegtijdig onderdrukken van bosbranden. De samenwerking omvatte de integratie van Rain’s autonomietechnologie voor natuurbranden met Sikorsky’s Optioneel Bestuurde Black Hawk-helikopter, die is uitgerust met het MATRIX-vluchtautonomiesysteem.
De tests, uitgevoerd op het hoofdkantoor van Sikorsky in Stratford, Connecticut, toonden aan dat de helikopter in een vroeg stadium autonoom bosbranden kan detecteren, richten en onderdrukken. De Black Hawk-helikopter had, terwijl hij in een autonome modus opereerde, Sikorsky-veiligheidspiloten aan boord. Deze demonstratie combineerde technologieën zoals de FireScout AI van Alchera X, die camera’s voor vroege detectie aanstuurt, met geautomatiseerde vliegtuigverzendings- en routesystemen ontwikkeld door Rain.
Het autonome systeem van Rain verwerkte beelden van een ingebouwde thermische camera met hoge resolutie. Hierdoor kon het vliegtuig de locatie van de brand nauwkeurig identificeren, de vliegroute controleren en de timing van het vrijkomen van water coördineren. De geïntegreerde oplossing vertoonde mogelijkheden voor een end-to-end autonome reactie op bosbranden. Dit omvat vroege detectie, verzending, routeplanning, preflight-procedures, opstijgen, vluchtoperaties, Bambi-bucket-operaties, richten, onderdrukkingsinspanningen en landen.
Rain is van plan de samenwerking met brandweerkorpsen voort te zetten om autonome systemen in operationele kaders te integreren, met als doel de veiligheid voor hulpverleners en gemeenschappen te verbeteren. Dit omvat onder meer het bevorderen van de mogelijkheden voor autonome brandbestrijding in samenwerking met Sikorsky.
Sikorsky’s MATRIX-technologie is al meer dan 12 jaar in ontwikkeling en is ontworpen om het mogelijk te maken dat zowel roterende als vliegtuigen met vaste vleugels kunnen worden gevlogen met minder of geen bemanning aan boord. Deze technologie is van cruciaal belang voor optioneel bestuurde vluchten, waardoor vliegtuigen veilig kunnen opereren in obstakelrijke omgevingen door een combinatie van software- en hardwarecomponenten. Tot nu toe is MATRIX met succes gedemonstreerd op tien verschillende roterende en vaste vleugelvliegtuigen.