UiPath heeft samen met Finastra een Automation as a Service-dienst ontwikkeld. Deze wordt gehost in de cloud van Finastra en als managed service aanboden aan enkele duizenden klanten van Finastra, waaronder banken, kredietunies en andere financiële instellingen. Hiermee is het mogelijk geautomatiseerde processen te ontwikkelen, implementeren en onderhouden. Finastra zorgt bovendien voor beveiliging en compliance.
Macro-economische trends zoals inflatie en het sterke personeelsverloop zetten financiële dienstverleners onder steeds grotere druk. Deze ontwikkelingen hebben een relatief grote impact op middelgrote banken en kredietunies, die aanzienlijk minder middelen tot hun beschikking hebben dan grote banken. Dit vergroot de noodzaak om digitale slagkracht te ontwikkelen.
Volgens een recente enquête zou 40% van alle consumenten hun primaire financiële instelling inruilen voor een concurrent die een betere ervaring op het gebied van digitaal bankieren biedt. 56% zegt dat het digitale aanbod van hun lokale kredietunie of bank niet aan hun verwachtingen voldoet. En uit een recente enquête van UiPath bleek dat 62% van alle topmanagers bij grote Amerikaanse bedrijven momenteel met een tekort aan personeel worstelt.
Finastra levert technologie aan meer dan 8.600 financiële instellingen in alle delen van de wereld, waaronder 90 van ‘s werelds grootste 100 banken en ruim 5.000 kleine banken en kredietunies. “Vrijwel elke bank maakt op de een of andere manier gebruik van de cloud, maar slechts een klein percentage zet die in voor het automatiseren van essentiële bedrijfsprocessen”, zegt Riteesh Singh, senior vice president en directeur Marketplaces bij Finastra.
“De Automation-as-a-Service-dienst van UiPath biedt financiële instellingen een uitgelezen kans om te profiteren van de operationele efficiëntie en kostenbesparingen die automatisering te bieden heeft. Het open platform van Finastra helpt hen daarbij om de informatiebeveiliging en privacy te waarborgen en de totale eigendomskosten te verlagen. Financiële dienstverleners kunnen met de managed service ‘Automation in a Box’ van UiPath hun digitale transformatie versnellen, hun dienstenaanbod uitbreiden en meer medewerkers inzetten voor klantgerichte diensten.”
“Financiële instellingen van elke omvang realiseren zich dat ze uitmuntende klantervaringen en diensten gebaseerd op uiterst innovatieve technologieën moeten blijven bieden en steeds meer moeten doen met minder”, zegt Nitin Purwar, senior director Banking & Financial Services bij UiPath. “Dit geldt in het bijzonder voor middelgrote banken en kredietunies. Zij moeten het vaak zonder de ondersteuning van grote systeemintegrators of platformaanbieders zien te doen en zelf hun weg vinden op het gebied van automatisering. Met de Automation-as-a-Service-dienst die in de cloud van Finastra gehost wordt kunnen gebruikers van Finastra nu een beroep doen op de kracht van het end-to-end automation platform van UiPath en op elke gewenste schaal voor automatisering zorgen. Ze kunnen daarbij rekenen op alle ondersteuning die ze nodig hebben.”