Volgens een nieuw onderzoek uitgevoerd door ontwikkelingspsychologen van Duke University beschouwen kinderen slimme speakers zoals Alexa als meer mensachtig dan autonome stofzuigers zoals Roomba. Het onderzoek toonde ook aan dat kinderen van mening zijn dat het verkeerd is om beide apparaten te beschadigen, ondanks dat ze een verschil in intelligentie waarnemen.
Het onderzoek omvatte 127 kinderen tussen de vier en elf jaar die een wetenschapsmuseum bezochten met hun families. Ze kregen een video van 20 seconden te zien van elke technologie en werden gevraagd naar de mogelijkheden van elk apparaat en of het acceptabel was om erop te slaan of te schreeuwen.
Het onderzoek toonde aan dat kinderen Alexa hoger beoordeelden voor mentale en emotionele vaardigheden, zoals kunnen denken en boos worden als iemand gemeen tegen het apparaat is. Aan de andere kant zagen ze Roomba als ontbrekend in deze vaardigheden. Ondanks hun waargenomen capaciteiten waren kinderen van alle leeftijden het erover eens dat het slaan of schreeuwen tegen elk apparaat verkeerd was.
Het onderzoek toonde ook aan dat oudere kinderen meer geneigd waren te geloven dat het iets meer acceptabel was om technologie aan te vallen. Deze observatie roept belangrijke vragen op over de ethische behandeling van AI en machines in het algemeen en benadrukt de evoluerende relatie tussen kinderen en technologie.
De bevindingen van het onderzoek bieden inzichten in hoe kinderen technologie waarnemen en ermee omgaan, en benadrukken de noodzaak van ethische overwegingen rond de behandeling van AI en machines. Als ouders en verzorgers hebben we de verantwoordelijkheid om goed gedrag te tonen en het belang te benadrukken van het behandelen van technologie met vriendelijkheid en respect.
De hoofdauteur van het onderzoek, Teresa Flanagan, merkte op dat het onderzoek ook onderzocht waarom kinderen van mening waren dat het verkeerd was om thuis technologie aan te vallen. Sommige kinderen vonden het verkeerd om tegen de technologie te schreeuwen omdat dit de microfoonsensoren zou kunnen beschadigen, terwijl anderen geloofden dat de robot zich verdrietig zou voelen.
Flanagan en haar collega’s proberen nu te begrijpen of kinderen denken dat het verkeerd is om deze dingen te slaan omdat het moreel verkeerd is of omdat het iemands eigendom is en het zou kunnen breken. De studie roept belangrijke vragen op over hoe we een positieve en ethische relatie tussen kinderen en technologie kunnen bevorderen.
Over het algemeen suggereren de resultaten van de studie dat kinderen slimme speakers zoals Alexa als menselijker beschouwen dan autonome stofzuigers zoals Roomba. Ze geloven echter dat beide apparaten vriendelijkheid en respect verdienen. Naarmate het gebruik van AI en machines in onze huizen toeneemt, is het belangrijk om te blijven verkennen hoe kinderen technologie waarnemen en ermee omgaan, waarbij de nadruk ligt op het belang van het behandelen van deze apparaten met vriendelijkheid en respect.
Foto: Veronique Koch, Duke University