Sana Commerce voegt met AI gegenereerde productaanbevelingen toe aan zijn B2B e-commerce software. Dergelijke aanbevelingen zijn gebruikelijk in B2C-webwinkels, maar niet in B2B e-commerce vanwege de complexiteit van verkoopprocessen. De nieuwe functie is gebaseerd op een datamining-algoritme dat is ontwikkeld door de product- en informatiemanagement van Sana.
Door informatie over het gedrag en de kooppatronen van kopers te verzamelen en te analyseren, kunnen webwinkels een gepersonaliseerd kooptraject bieden, wat leidt tot hogere inkomsten, loyaliteit en vertrouwen. Echter ontbraken aanbevelingen op basis van zowel online als offline verkopen nog altijd in B2B e-commerce, omdat productsegmentatie, klantspecifieke prijzen en kortingen dit een uitdaging maken. Zakelijke bestellers verwachten echter wel gepersonaliseerde service.
Door integratie van Sana Commerce Cloud met de ERP-systemen hebben B2B-webwinkels die op Sana Commerce Cloud draaien toegang tot zowel on- als offline bestelinformatie, evenals historische inkoopgegevens. Deze data worden ingevoerd in het nieuwe algoritme, wat nauwkeurige aanbevelingen oplevert die typische transacties het beste weergeven.
Correcte aanbevelingen verhogen de bestelwaarde, maar stellen kopers ook in staat zelfstandiger hun bestelling te plaatsen en helpen hen te navigeren door B2B-webshops met een groot assortiment. Het is voor B2B-kopers – nog meer dan voor B2C-kopers – essentieel dat zij het juiste product kopen. B2B-kopers zijn dus geholpen met productaanbevelingen zoals het presenteren van het bijbehorende installatiemateriaal bij een machine, zodat zij geen tijd verliezen aan het zelf bij elkaar zoeken en fouten worden voorkomen.