De Amerikaanse markt voor schoonmaakrobots werd in 2023 gewaardeerd op 3,47 miljard dollar en zal naar verwachting groeien tot 11,61 miljard dollar in 2029. Dat blijkt uit een nieuw rapport van ResearchAndMarkets.com. De markt groeit jaarlijks met gemiddeld 22,11%, aangejaagd door technologische vooruitgang, toenemende belangstelling van consumenten voor geautomatiseerde oplossingen en een blijvende focus op hygiëne.
De groei wordt vooral toegeschreven aan de integratie van kunstmatige intelligentie (AI) en Internet of Things (IoT) in schoonmaakrobots. Dankzij deze technologieën kunnen robots autonoom navigeren, obstakels vermijden en efficiënter schoonmaken. Veel modellen zijn te bedienen via apps of spraakassistenten, en worden steeds vaker opgenomen in het bredere ecosysteem van slimme woningen.
De vraag naar schoonmaakrobots neemt ook toe door veranderend consumentengedrag, vooral in stedelijke gebieden waar mensen op zoek zijn naar tijdbesparende oplossingen. In huishoudens met twee werkende ouders of mensen met een druk werkschema bieden deze apparaten uitkomst. Daarnaast heeft de coronapandemie de aandacht voor hygiëne vergroot, waardoor ook in kantoren, ziekenhuizen en winkels vaker voor robotische reiniging wordt gekozen.
Fabrikanten spelen hierop in met verbeterde modellen die onder andere beschikken over geavanceerde sensorsystemen, AI-gestuurde routeplanning en energiezuinige functies. Ook duurzaamheid is een belangrijk aandachtspunt, met producten die langer meegaan en gemaakt zijn van milieuvriendelijke materialen.
Toch kent de markt ook beperkingen. De aanschafprijs van geavanceerde modellen blijft voor veel consumenten hoog. Daarnaast is er bij sommige doelgroepen nog onvoldoende kennis of vertrouwen in de technologie. Sommige apparaten hebben moeite met dikke tapijten of ongelijke vloeren, wat de effectiviteit in bepaalde huishoudens beperkt.
Ook vormen traditionele schoonmaakdiensten een alternatief waar consumenten aan vasthouden, vooral bij grondige of gespecialiseerde schoonmaakklussen. Technische beperkingen zoals korte batterijduur of de noodzaak van regelmatig onderhoud kunnen het gebruiksgemak beïnvloeden.
Tot de belangrijkste spelers in de markt behoren iRobot, Samsung, Serve Robotics, Ecovacs, Diversey, Xiaomi, SharkNinja, Beijing Roborock Technology, Carters en LG. Deze bedrijven investeren volop in productontwikkeling om hun positie in de markt te versterken. Volgens het rapport blijft de vooruitblik voor de Amerikaanse markt positief, mits fabrikanten blijven innoveren en consumenten beter worden geïnformeerd over de mogelijkheden van schoonmaakrobots.