Noorwegen introduceert kunstmatige intelligentie in de bewaking van verkeerstunnels met de modernisering van de Damsgårdtunnel in Bergen. Dit is de eerste tunnel in het land waar AI-gestuurde camera’s worden ingezet voor incidentdetectie. De upgrade omvat ook nieuwe ventilatie, verlichting en afwatering.
De Damsgårdtunnel, een 2,3 kilometer lange doorgang op de Noorse rijksweg 555, werd geopend in 1992. In 2024 krijgt de tunnel ongeveer 80 slimme camera’s van FLIR. Deze combineren warmtebeeld en gewone camerabeelden en gebruiken geavanceerde AI om stilstaande voertuigen, spookrijders, files, voetgangers en zelfs rook of brand in een vroeg stadium te detecteren.
Noorwegen loopt al jaren voorop in het beveiligen van tunnels met automatische incidentdetectie. De eerste systemen werden in 1995 in de Ekebergtunnel bij Oslo geïnstalleerd. Een jaar later bewees de technologie zijn nut toen een busbrand automatisch werd gedetecteerd, waardoor de tunnel snel kon worden afgesloten. Sinds een Europese richtlijn in 2004 is de technologie verder ontwikkeld, onder meer met warmtebeeldcamera’s die beter werken bij slechte verlichting.
Warmtebeeldcamera’s zijn vooral effectief in tunnels, waar schaduwen, fel licht of rook het zicht kunnen belemmeren. Ze maken het mogelijk om ook in dichte rook voertuigen en voetgangers te detecteren en brand al in de kiem te herkennen. Dual-vision camera’s, die zowel warmtebeeld als gewone beelden gebruiken, bieden een nog completer overzicht. De AI-gestuurde FLIR TrafiBot Dual AI-camera’s in de Damsgårdtunnel zijn de nieuwste stap in deze ontwikkeling.
Moderne AI-camera’s werken anders dan eerdere generaties, die vooral veranderingen in pixels analyseerden. De nieuwe systemen herkennen objecten en kunnen voertuigen, voetgangers en gevaarlijke situaties veel preciezer identificeren. Ze verzamelen ook gedetailleerde verkeersdata en kunnen patronen herkennen, waardoor incidenten soms al kunnen worden voorspeld. Bovendien helpt AI om valse meldingen te verminderen, zodat tunneloperators zich kunnen focussen op echte gevaren.
De camera’s kunnen verschillende soorten voertuigen nauwkeurig onderscheiden en hun bewegingen voorspellen op basis van snelheid en richting. Dit maakt vroegtijdige waarschuwingen voor mogelijke ongelukken mogelijk. De verzamelde data helpt niet alleen bij directe incidentdetectie, maar kan ook worden gebruikt voor verkeersplanning en risicobeheer.
AI-gestuurde detectiesystemen worden steeds vaker ingezet en hun effectiviteit hangt sterk af van de kwaliteit van de data waarmee ze zijn getraind. FLIR gebruikt eigen datasets die al meer dan 30 jaar worden opgebouwd, waardoor hun AI-modellen nauwkeurig werken onder allerlei omstandigheden. Naarmate deze datasets groeien, zullen de prestaties van AI-verkeerssystemen verder verbeteren.
Met de introductie van AI-gestuurde dual-vision camera’s in de Damsgårdtunnel zet Noorwegen een nieuwe stap in de tunnelveiligheid. Met dagelijks zo’n 40.000 voertuigen wordt verwacht dat deze technologie ongelukken sneller zal detecteren en de hulpdiensten sneller laat reageren. Dit draagt bij aan veiliger wegverkeer.