De Zwitserse AI fintech Yokoy is nu ook actief op de Nederlandse markt. In oktober 2021 haalde de scale-up een Serie A-investering van 26 miljoen dollar op om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren. Vanuit Yokoy’s nieuwe Europese hub in het centrum van Amsterdam brengt het bedrijf nu zijn oplossing voor uitgavenbeheer naar klanten in Europa. Yokoy gebruikt kunstmatige intelligentie (AI) om uitgavenbeheer volledig te digitaliseren en te automatiseren.
Yokoy is in 2019 in Zwitserland opgericht met het doel uitgaven, facturen en creditcardtransacties effectief te beheren. Het Yokoy-platform is ontwikkeld in het eigen onderzoekslab en door AI wordt het systeem steeds slimmer. Hierdoor worden individuele workflows en processen voortdurend gemonitord om ze na verloop van tijd efficiënter te maken, op te kunnen schalen en hier meer impact mee te maken. Het platform kan worden geïntegreerd in de aanwezige softwareomgeving, zoals Microsoft Dynamics 365 Business Central, SAP, Oracle NetSuite en Workday. In het kantoor in Amsterdam gaan veertig medewerkers in allerlei functies werken.
“Als gevolg van de pandemie zoeken middelgrote en grote bedrijven nieuwe oplossingen om verder te digitaliseren en processen voor hun wereldwijde personeelsbestand beter te beheren. Uitgavenbeheer zou een topprioriteit op dat lijstje moeten zijn”, aldus Lars Mangelsdorf, de Nederlands-Zwitserse medeoprichter en chief customer officer van Yokoy. “Met onze entree op de Nederlandse markt willen we niet alleen een verkoopkantoor op een nieuwe locatie openen, maar we zien Amsterdam als een cruciale hub voor de verdere groei van onze Europese activiteiten. De Nederlandse markt is vergevorderd als het gaat om adoptie van fintech-diensten, en het voelde als een logische volgende stap om onze oplossing voor uitgavenbeheer naar bedrijven in deze regio te brengen.”