Accenture heeft in het fiscale jaar 2022, dat is afgerond in augustus, 150.000 nieuwe medewerkers ingewerkt via het zakelijke metaverse the Nth floor. Dit is een virtuele plek waar medewerkers kunnen deelnemen aan de oriëntatiedag voor nieuwe medewerkers, trainingen volgen of socializen als teams.
Accenture besteedt al ruim 15 jaar aandacht aan de metaverse met meer dan 600 patentaanvragen en 40 metaverse-projecten voor klanten. Nu neemt het bedrijf de volgende stap in het omarmen van de metaverse door het onboarden van eigen medewerkers in de virtuele wereld en het oprichten van een business group voor klanten.
Metaverse opent deuren
Uit onderzoek van Accenture blijkt dat een rijke virtuele omgeving een positieve impact heeft op de leerervaring van medewerkers. Sohel Aziz, Managing Director Frankrijk, Nederland & België Accenture Song: “Met de metaverse gaan veel deuren open, niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onszelf. In Nederland bijvoorbeeld zijn we in december 2021 gestart met het inwerken van nieuwe medewerkers in onze virtuele campus Nth floor. Tot dusver hebben meer dan 750 nieuwe medewerkers kunnen proeven waar de metaverse over gaat. Door gebruik te maken van virtuele omgevingen, hebben we de mogelijkheid om nieuwe medewerkers te plaatsen in ‘echte’ situaties en kunnen wij ze gemakkelijker trainen en klaarstomen.”
Metaverse Business Group
Naast het onboarden van eigen medewerkers is Accenture ook een business group gestart voor klanten: Accenture Metaverse Continuum. De laagdrempeligheid van de metaverse biedt de mogelijkheid voor bedrijven om er nu al mee aan de slag te gaan en te ontdekken welke kansen het kan bieden. Bijvoorbeeld om kosten te verlagen, een voorsprong op de concurrentie op te bouwen, veiligheid te verhogen, productieketens te optimaliseren of de naamsbekendheid te vergroten. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Roy Ikink, Technology Lead Accenture: “Het gebruik van de metaverse is voor ons de logische volgende stap in het omarmen van technologie. Naarmate de grens tussen het fysieke en digitale leven van mensen verder vervaagt, hebben we als organisatie nu de mogelijkheid en de verplichting om een verantwoorde versie van de metaverse op te bouwen. Daarbij kijken wij naar verschillende aspecten, waaronder duurzaamheid, persoonlijke veiligheid, privacy, diversiteit en vertrouwen. Dit geldt voor alle virtuele werelden die wij maken, zowel voor die van onszelf bij Accenture als die van de klant.”