Bedrijven die een digitale transformatie doormaken doen dat in veel gevallen met Robotic Process Automation (RPA). Maar een probleem waar ze tegenaan lopen is dat er niet voldoende RPA-vaardigheden voorhanden zijn. UiPath helpt daarom met opleidingen, èn een programma om onderwijsinstellingen te helpen RPA-vaardigheden te onderwijzen.
“RPA-vaardigheden maken afgestudeerden zeer interessant voor recruiters”, zegt Vladimir Deliu, Senior Manager Learning Alliances EMEA bij UiPath. “Dat geldt zowel voor developers als voor business analisten.” Daarom is vorig jaar het Academics Alliance-programma van start gegaan om de skills gap in de markt te dichten. “Steeds meer bedrijven zijn bezig met de digitale transformatie, en RPA is een van de pilaren onder die ontwikkeling. We zien dat organisaties wel softwarerobots willen inzetten, maar hun medewerkers hebben niet de juiste skills. Ze moeten dus hun eigen medewerkers omscholen, of op zoek gaan naar nieuw talent.”
Democratiseren
“Wij hebben al wel de UiPath Academy, waar iedereen al gratis kan leren omgaan met RPA. Maar in aanvulling daarop willen we ook actief zijn in het ecosysteem waar studenten leren om te gaan met nieuwe technologieën, dus de diverse hogere onderwijsinstellingen. We werken dus wereldwijd al met enkele honderden instellingen samen, met een grote diversiteit aan studenten. Op die manier democratiseren we onze eigen technologie.
Gratis
Het programma is gratis voor onderwijsinstellingen en voor partners. De enige kosten zitten in het officieel erkende certificaat, dat overigens ook met korting behaald kan worden. Dat betaalt zich volgens Deliu snel terug, want RPA-specialist is momenteel een van de meest gevraagde functies op LinkedIn. Alleen al in de Verenigde Staten staan er duizenden RPA-vacatures open, waarvan er slechts een op de vijf wordt ingevuld.
Bovenaan staat de RPA-developer, gevolgd door de business analist. “Je ziet daarnaast ook de opkomst van de citizen developer, waarbij medewerkers zelf herkennen welke porcessen geautomatiseerd zouden kunnen worden.
Internationaal
De vraag is kan wel verschillen per regio. Zo wordt in de VS veel gevraagd naar RPA-vaardigheden op het gebied van finance en accounting. In Europa is het beeld diverser. Voor een deel sluiten technische universiteiten zich aan, maar in Nord-Europa is er veel vraag naar d combinatie business analysis en development. In India is er weer veel behoefte aan pure RPA-ontwikkeling. Ook in Nigeria is veel vraag naar development-vaardigheden om de inzetbaarheid van de beroepsbevolking te vergroten.”
Nieuw
Deliu benadrukt dat er nog wel veel werk te verzetten is om RPA bekender te maken. “RPA maakt een snelle groei door, en zelf zien we dat natuurlijk iedere dag van dichtbij. Maar in de wereld van het onderwijs is RPA relatief nieuw, daar is nog veel uit te leggen,. En de docenten zelf moeten weer in staat zijn om RPA uit te leggen, want de studenten hebben nog nooit echt een baan gehad, en weten niet wat repetitief werk is. Onze eerste taak is dus het onderwijzen van de onderwijzers.”