Vandaag start een praktijkproef met een elektrische en autonoom rijdende bezorgrobot op de nieuwe campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). De robot gaat verschillende (non food) goederen tussen de drie gebouwen op de campus rondbrengen.
Door de COVID19-pandemie is de vraag naar autonoom rijdende voertuigen toegenomen; dergelijke robots reduceren menselijk contact en helpen daarmee verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Tevens hebben bezorgrobots bijkomstige voordelen aangezien ze in theorie langer beschikbaar zijn (24/7), elektrisch (dus duurzaam) zijn en bepaalde activiteiten overnemen om de mens op een andere (en betere) manier in te zetten. Met deze robot wordt onderzoek gedaan naar deze aspecten en de potentie van opschaling ism Future Mobility Network en Airlift Systems uit Qatar.
Mobiliteit
Nieuwe en slimme mobiliteit is een belangrijk thema binnen de opleidingen Built Environment & Logistics bij BUas. Projectleider Jeroen Weppner: “Vorige zomer hebben wij met onderzoek bijgedragen aan de zelfrijdende bus in de haven van Drimmelen. Daar zag je duidelijk hoe belangrijk het is om nieuwe vormen van mobiliteit in een gecontroleerde omgeving te testen. De kennis en ervaring die wegbeheerders en fabrikanten, maar ook onze studenten, opdoen is enorm belangrijk in de verdere ontwikkeling. Die inzichten hebben ertoe geleid dat we het initiatief voor de bezorgrobot hebben opgezet”.
Prototype
De bezorgrobot is een prototype van fabrikant Airlift Systems uit Qatar, met een vestiging in Rotterdam. Zij hebben de robot uit Qatar over laten komen. Future Mobility Network, het bedrijf van BUas-alumni Alwin Bakker, doet veel ervaring op met nieuwe vormen van mobiliteit en is zodoende ook partner in het project: “We zien dat de vraag naar autonoom rijdende voertuigen tijdens de corona crisis is toegenomen. Ons bedrijf richt zich juist op de ontwikkeling en implementatie van nieuwe, slimme voertuigen die op termijn een een bijdrage leveren aan maatschappelijke behoeften en een rol spelen in de logistieke dienstverlening”.
Reacties
De proef leidt ook tot enthousiaste reacties bij de Gemeente Breda. Wethouder Boaz Adank: “Een dergelijk innovatief project past goed in onze economische strategie om innovatief en onderscheidend te zijn. Tegelijk zien we ook dat er voor dit soort vormen van nieuwe mobiliteit nog weinig regelgeving en kaders beschikbaar zijn. Er zijn nu te veel regels die innovatie in de weg staan. Dus ook voor ons is het een goede leerervaring, te meer we hopen dat we in de toekomst meer van dergelijke initiatieven mogen ontvangen”.
Onderzoek
Gedurende de proef doen studenten van BUas onderzoek naar de effecten van de bezorgrobot: de performance van het voertuig, het gedrag van de omgeving -zoals voetgangers en fietsers op de campus- alsmede naar de gebruiksvriendelijkheid van een dergelijke robot. Op basis van de bevindingen volgt een voorstel voor een volgende fase. De test, die mogelijk wordt gemaakt door co-financiering uit het Onderzoek- en Ontwikkelfonds van de Regio West-Brabant en Logistics Community Brabant (LCB), wordt de komende weken uitgevoerd op de campus van BUas.