Volgens een nieuw rapport van onderzoeksbureau IDTechEx zal de markt voor radarvisie tegen 2041 naar verwachting groeien tot 500 miljoen verkochte eenheden per jaar. Het rapport, getiteld “Automotive Radar Market 2025–2045: Robotaxis & Autonomous Cars”, onderzoekt de steeds belangrijkere rol van radarvisie in geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) en autonome voertuigen. Daarbij wordt gekeken naar verschillen tussen voertuigsegmenten, regelgeving en regionale adoptietrends.
In het hogere segment worden systemen voor radarvisie steeds vaker geïntegreerd ter ondersteuning van functies zoals adaptieve cruisecontrol en geautomatiseerd rijden op niveau 2+ tot 3. Deze functies – toegepast door merken als Tesla, Ford en GM – maken doorgaans gebruik van een combinatie van meerdere radarvisiesensoren en camera’s om handsfree rijden mogelijk te maken, met real-time toezicht op de bestuurder.
In goedkopere modellen blijft de toepassing van radarvisie echter beperkt. In 2023 bood slechts 11,1% van de nieuwe auto’s in de Verenigde Staten automatische noodremming (AEB) standaard aan, terwijl het gebruik van dodehoekdetectie (BSD) nog lager lag. Dit verschil benadrukt hoe radarvisie in premium voertuigen dient als technologisch onderscheidend vermogen, terwijl het in het lagere segment juist als kostenfactor wordt gezien.
Nieuwe regelgeving stimuleert een bredere toepassing van radarvisie. In de VS leidt wetgeving ertoe dat bijna 89% van de nieuwe voertuigen standaard is uitgerust met AEB. Ook de aangescherpte Euro NCAP-normen vereisen systemen zoals voetgangersdetectie, die doorgaans afhankelijk zijn van een combinatie van radarvisie en cameratechnologie. De toelating van rijhulpsystemen op niveau 2+ en hoger – die vaak rijke sensorkits met radarvisie vereisen – versnelt deze trend.
Op regionaal niveau lopen Noord-Amerika en Europa voorop in de adoptie van radarvisie, gedreven door regelgeving en veiligheidseisen. China haalt echter snel in. Merken als Huawei dragen hieraan bij door voertuigen met rijhulpsystemen op niveau 2+ op de markt te brengen. In 2024 leverde Huawei meer dan 500.000 personenauto’s af met radarvisie-ondersteunde rijhulpfuncties.