Gouden Kalf-winnaar 2024 Luna Maurer heeft met de performance ‘Emoticons Don’t Have Wrinkles’ de AI-expositie Pixel Perceptions van Noorderlicht Groningen geopend. De tentoonstelling brengt 32 beeldmakers samen die laten zien wat Artificial Intelligence (AI) is, wat het doet en hoe het werkt. Noorderlicht wil met deze tentoonstelling bijdragen om bewustzijn te creëren over de impact van AI-technologie op de samenleving.
Pixel Perceptions is de grootste AI beeldende kunsttentoonstelling in Nederland tot nu toe. De kunstwerken laten zien hoe AI onze beeldvorming, bewust en onbewust beïnvloedt. De tentoonstelling bestaat uit fotokunstwerken, video-installaties en interactieve werken waarbij de bezoeker zelf met AI aan de slag kan gaan. Zo is speciaal voor deze expositie, en samen met de dovengemeenschap in Groningen, het interactieve werk ‘Unheard’ gemaakt dat met gebarentaal door de bezoeker zelf geactiveerd kan worden. Zo stuurt de bezoeker zelf vibraties en licht aan.
Het werk van het Amerikaans-Servische duo Kate Crawford en Vladan Joler presenteert een visueel onderzoek naar de relatie tussen technologie en macht. Hun installatie, getiteld *Calculating Empires: A Genealogy of Technology and Power, 1500-2025*, is een 24 meter lange en 3 meter hoge weergave die een historische lijn trekt vanaf 1500 tot de nabije toekomst. De tentoonstelling belicht hoe technologie en politiek elkaar hebben beïnvloed en roept vragen op over hoe deze interactie zich in de toekomst zal ontwikkelen.
Naast Crawford en Joler toont het Nederlandse Affect Lab met *Ctrl Alt Img* een interactieve installatie die bezoekers een indruk geeft van hoe AI een individu bekijkt en categoriseert. De installatie prikkelt bezoekers om na te denken over de vraag of kunstmatige representaties overeenkomen met de werkelijkheid. De Amerikaanse fotograaf Phillip Toledano onderzoekt met zijn project *Another America* eveneens de rol van AI in visuele kunst. Zijn werk toont een alternatieve visie op de Verenigde Staten, met beelden die nooit hebben bestaan, maar desalniettemin herkenbare elementen bevatten. Toledano omschrijft fotografie als “een onvoltooide zin,” wat suggereert dat AI in zijn werk het verhaal op een nieuwe manier aanvult.
Volgens co-curator Roosje Klap, tevens directeur van Noorderlicht en medecurator van de tentoonstelling *Pixel Perceptions*, wordt hiermee een kritische dialoog over AI opgeroepen. “Wij willen bezoekers uitdagen om voor zichzelf te bepalen wat AI met ze doet. Beelden lijken levensecht, maar dat is niet zo,” legt Klap uit. “Dat is ook een vraag die we met deze tentoonstelling willen stellen: Kun je je ogen nog geloven? Hoe ziet onze digitale toekomst eruit? En wat betekent AI voor de relatie tussen mens en machine?”
Deelnemende kunstenaars aan PIXEL PERCEPTIONS
AI.S.A.M, affect lab, Craig Ames, Minne Atairu, Mark Amerika & Will Luers & Chad Mossholder, Alice Brygo, Vera van der Burg & Gijs de Boer, Kate Crawford & Vladan Joler, Boris Eldagsen, Jake Elwes, Elisa Giardina Papa, Nicolas Gourault, Franc Archive, Philipp Klak, Ethel Lilienfeld, Jonas Lund, Luna Maurer, Mimi Onuoha, Juan Obando & Yoshua Okón, Roope Rainisto, Martina Raponi & Ymer Marinus, Sebastian Schmieg, Martine Stig, Astria Suparak, Synchrodogs, Philip Toledano, Filippo Venturi, Conrad Weise, Jonas Yip, en Joanna Zylinska.