Home Bots & Business Op zoek naar praktische AI toepassingen

Op zoek naar praktische AI toepassingen

door Marco van der Hoeven

Onlangs opende Workday in Amsterdam een Europees Innovation Center waar organisaties terecht kunnen met hun vragen over de praktische inzet van technologie als AI. Rocking Robots was bij de opening, en sprak daar met de President EMEA, de Nederlandse Angelique Vries–Schipperijn, over de uitdagingen waarmee de klanten van Workday bij haar aankloppen.

AI en Machine Learning staan natuurlijk onverminderd hoog op de agenda bij klanten, zegt Angelique de Vries-Schipperijn, President EMEA bij Workday. “Ze zijn benieuwd naar de manier waarop deze technologieën hun werkprocessen kunnen verbeteren, zoals bij het voorspellen van personeelsbehoeften of het optimaliseren van wervings- en trainingsprocessen. Ze willen ook weten hoe de AI-modellen worden getraind en hoe Workday omgaat met de kwaliteit van de data die hiervoor nodig is.”

De Workday cloud-native architectuur zorgt ervoor dat de hiervoor benodigde data op een grote schaal en met een hoge kwaliteit beschikbaar is. “Dit is essentieel voor AI-toepassingen. Zo krijgen gebruikers op basis van grote hoeveelheden data inzichten die hen helpen bij het nemen van beslissingen.”

Vaardigheden

Er leven vooral veel vragen over de praktische aspecten van AI. “Hoe maakt AI hun dagelijks werk gemakkelijker? Bijvoorbeeld, hoe helpt AI bij het automatisch genereren van rapporten of het identificeren van vaardigheden bij werknemers? Ze willen weten hoe de technologie hun gebruikerservaring kan verbeteren en hoe gemakkelijk het is om AI-functies te implementeren.”

Ze vervolgt: “We zitten in een interessante tijd waarin veel nieuwe technologieën beschikbaar komen. We zijn allemaal aan het leren waar deze technologieën de grootste impact zullen hebben op bedrijven. Voor ons is het dan ook belangrijk, en dat sluit aan bij bijvoorbeeld ons Innovatielab, om nauw samen te werken met bedrijven en te kijken hoe zij dit zien.”

Scenario’s

“Wij hebben op ons platform inmiddels meer dan vijftig scenario’s verwerkt in bedrijfsprocessen. Dat hebben we gedaan op basis van feedback van onze klanten, en we kunnen daar mooie voorbeelden van delen, bijvoorbeeld op het gebied van expansiebeheer of het opstellen van functiebeschrijvingen. Bij een bedrijf waar ik pas mee sprak zijn van die 50 beschikbare scenario’s er al tien geïmplementeerd. Ze gaven ook aan dat het platform, en onze modulaire aanpak daarbij, heel interessant is om verdere use-cases op te bouwen.”

“We werken nauw samen met onze klanten en partners om te ontdekken wat voor hen interessant is. In dit geval ging het om het verbeteren van facturering en documentbeheer. Ze wilden dat verder uitbreiden. En PwC heeft bijvoorbeeld applicaties ontwikkeld om ESG-rapportages eenvoudiger te maken voor bedrijven.”

Marktplaats

“We zien dus een interessante wereld ontstaan. Ik denk dat veel bedrijven hiermee bezig zijn en dat we gezamenlijk zullen ontdekken waar de beste toepassingen liggen. Wij zorgen ervoor dat we standaard bedrijfsprocessen beschikbaar stellen, zoals we nu al doen, en dat gaat in een hoog tempo. We blijven ook informatie uitwisselen met klanten en partners. Daarnaast hebben we de marktplaats gelanceerd om ervoor te zorgen dat innovaties van partners eenvoudig beschikbaar komen, zodat bedrijven makkelijker kunnen zoeken naar relevante scenario’s.”

De gesprekken over deze innovatie voert ze met executives op allerlei niveaus. “Veel bedrijven richten zich op operationele efficiëntie en kostenbesparingen. Daarom is het heel relevant om met CFO’s, CIO’s en ook COO’s te praten over hoe je efficiëntie kunt bevorderen en daarmee ruimte kunt creëren voor innovatie binnen bedrijven. Maar natuurlijk hebben we ook veel contact met onze communities.”

Vaardigheden

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld AI-toepassingen op het gebied van vaardigheden, vooral binnen HR. “Veel bedrijven zijn bezig met het idee van een op skills gebaseerde organisatie. We doen hier veel onderzoek naar, en we hebben interessante data. Uit een onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 58% van de bedrijven zegt te weten dat ze iets met skills moeten doen, maar nog niet precies weten hoe.”

“Aan de andere kant betekent dat ook dat 42% van de bedrijven al actief bezig is met een op skills gedreven organisatie. Een goed voorbeeld is een bedrijf als Accenture, dat wereldwijd 750.000 consultants heeft, of misschien zelfs meer. Voor hen is het cruciaal om inzicht te hebben in de vaardigheden van hun werknemers, vooral gezien de veranderende vraag van hun klanten.”

Data-analyse

Hier komt data-analyse om de hoek kijken. “In de Workday-omgeving kunnen we bijvoorbeeld op basis van functieprofielen en functieniveaus suggesties doen voor de meest voorkomende vaardigheden. Dit systeem analyseert 850 miljard datapunten en kan op basis daarvan per functie of functieniveau tien tot twaalf relevante vaardigheden identificeren.”

Nederland is voor Workday een belangrijke markt. “We bestaan bijna 20 jaar en zijn in Nederland begonnen in 2011, dus relatief vroeg buiten de Verenigde Staten. Naast Engeland waren we een van de eersten hier in Nederland. Dat heeft ervoor gezorgd dat we hier een interessante klantenbasis en partnernetwerk hebben opgebouwd, met veel kennis.”

“Ik denk dat wij als Nederlanders een innovatief karakter hebben en dat Nederland op dat vlak vooroploopt, maar ook vooral moet blijven vooroplopen. Daarom is het juist interessant om samen te werken met onze klanten. We zijn daarom een van de eerste landen die dit ‘Customer Innovation Lab’ lanceren, om de samenwerking verder te versterken.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant