Uit onderzoek door Kaspersky blijkt dat kunstmatige intelligentie (AI) steeds vaker een integrale rol speelt in verschillende sectoren. Volgens het onderzoek beschouwen veel respondenten AI niet alleen als een hulpmiddel, maar ook als een volwaardig teamlid op de werkplek. Opmerkelijk is dat bijna een derde van de respondenten (29%) gelooft dat AI een eerlijkere baas kan zijn dan een mens, vanwege de veronderstelde onpartijdigheid van AI-systemen. Bovendien voorziet 41 procent van de ondervraagden dat kinderen in de nabije toekomst les zullen krijgen via virtuele ervaringen en metaverses.
Het onderzoek benadrukt de groeiende populariteit van AI, wat onder meer blijkt uit het succes van ChatGPT, een van de bekendste AI-chatbots. Statistieken van Similarweb tonen aan dat ChatGPT in de eerste maand na de lancering in november 2022 153 miljoen bezoeken ontving, een aantal dat in april 2024 piekte op 2 miljard bezoeken.
Kaspersky’s onderzoek richt zich op het huidige vertrouwen in AI, waarbij verschillende toepassingen van de technologie worden belicht, van managementrollen op de werkplek tot ondersteuning bij belangrijke persoonlijke beslissingen. Bijna de helft van de respondenten (48%) beschouwt AI als een onvermijdelijk onderdeel van hun leven, terwijl 38 procent positief is over het potentieel van AI om nieuwe mogelijkheden te creëren en de toekomst te verbeteren. Een meerderheid van 64 procent gelooft zelfs dat AI in staat is om geloofwaardige kunstwerken te produceren.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 50 procent van de respondenten AI zou willen gebruiken om hun dagelijks leven efficiënter te maken. AI wordt steeds meer gezien als een persoonlijke assistent en metgezel, waarbij 38 procent van de respondenten aangeeft een AI-chatbot te willen gebruiken voor online gesprekken, en 25 procent om hen te helpen de juiste partner te vinden via een datingapp. Verder denkt 44 procent dat menselijke relaties zullen veranderen door de impact van AI, vooral wanneer virtuele personages echte partners gaan vervangen.
Vladislav Tushkanov, Research Development Group Manager bij Kaspersky, merkt op dat AI steeds meer wordt ingezet voor zowel traditionele als persoonlijke taken. Hoewel AI-technologieën blijven evolueren en bijdragen aan innovatie en verbeterde menselijke ervaringen, waarschuwt hij ook voor de toenemende risico’s. Deze variëren van overmatig vertrouwen in AI-advies tot geavanceerde bedreigingen zoals door AI gegenereerde phishing, deepfakes en identiteitsdiefstal. Tushkanov benadrukt dat deze uitdagingen op meerdere niveaus moeten worden aangepakt.
Het volledige rapport is hier te vinden.