De Universiteit Leiden heeft voor het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) de eerste geneeskundeopleiding in Nederland die AI en technologie als vast onderdeel in het curriculum voor eerstejaarsstudenten heeft opgenomen. Deze stap weerspiegelt het toenemende belang van technologie in de gezondheidszorg en is bedoeld om toekomstige artsen voor te bereiden op het effectief gebruik van AI en medische technologieën in hun praktijk.
Het vak, gecoördineerd door Marcel Haas van Health Campus Den Haag en Marieke van Buchem van CAIRElab, vond recentelijk voor het eerst plaats in de vorm van een themaweek waarin verschillende aspecten van AI, zoals predictiemodellen, beeldherkenning en taalmodellen, werden behandeld.
Studenten maakten kennis met diverse medische technologieën, variërend van gevestigde instrumenten zoals bloeddrukmeters en MRI-scanners tot nieuwere innovaties zoals operatierobots. Daarnaast werd er aandacht besteed aan de ethische overwegingen bij het gebruik van AI in de gezondheidszorg, waarbij het belang van kritische evaluatie en verantwoord gebruik werd benadrukt. Het doel van het vak is om toekomstige zorgprofessionals de kennis en vaardigheden te bieden om de kansen en uitdagingen van deze technologieën te navigeren.
De introductie van dit vak werd positief ontvangen door studenten, die het groeiende belang van AI in de geneeskunde onderkenden. Ze gaven aan dat het essentieel is om deze technologieën al vroeg in hun opleiding te begrijpen, in de verwachting dat AI een belangrijke rol zal spelen in hun toekomstige medische carrières.