Data- en AI-bedrijf Databricks heeft in de regio EMEA het afgelopen boekjaar een omzetgroei van ruim 70% jaar-op-jaar behaald. Deze groei is met name aangejaagd door een sterk stijgende vraag naar meer AI-functionaliteiten.
Wereldwijd behaalde Databricks meer dan $1.6 miljard omzet in het fiscale jaar dat eindigde op 31 januari 2024. Dit vertegenwoordigt een groei van 50% jaar-op-jaar en is te danken aan snelle productinnovaties. Databricks voltooide daarnaast een reeks acquisities, waaronder die van MosaicML, Arcion, Okera, Einblick en Rubicon. Het bedrijf investeerde onlangs ook in het Franse Mistral AI en kondigde de lancering aan van DBRX, een LLM dat op standaard benchmarks beter presteert dan alle gevestigde open source-modellen.
Naast deze overnames en investeringen blijft Databricks zijn productaanbod versterken en zijn capaciteiten uitbreiden. In het bijzonder is er in de EMEA-regio een toenemende vraag naar Databricks SQL, het intelligente datawarehouse van het bedrijf. Databricks SQL is gebouwd met DatabricksIQ, een Data Intelligence Engine die het unieke karakter van specifieke bedrijfsdata begrijpt. Deze oplossing democratiseert data-analyses voor zowel technische als niet-technische gebruikers.
Merken op het gebied van data, zoals AXA, FrieslandCampina, Gousto, HSBC, LaLiga, L’Oréal, Michelin, Rolls Royce, Shell en Unilever gebruiken het Databricks Data Intelligence Platform om hun bedrijfsresultaten te verbeteren en enkele van hun lastigste uitdagingen op te lossen.
Databricks is verder strategische samenwerkingen blijven vormen met belangrijke partners in de regio, waaronder Accenture, Avanade, Capgemini, Deloitte, EY, Salesforce en SAP. Vorig jaar lanceerde Databricks bovendien ondersteuning voor regionale cloudinfrastructuur in de regio’s AWS Parijs en Azure Qatar voor betere lokale ondersteuning. Ook zag de EMEA-regio een significante groei van meer dan 90% jaar-op-jaar in het aantal klanten, partners en data-community’s die trainingen voltooiden in het gebruik van de nieuwste Databricks-technologie.
“Geen generatieve AI zonder goede data. Het Data Intelligence Platform is cruciaal voor bedrijven in de EMEA-regio om zich te onderscheiden van hun concurrenten, AI-activiteiten op te schalen en tastbare bedrijfsresultaten te realiseren”, zegt Samuel Bonamigo, Senior Vice President en General Manager EMEA bij Databricks. “Sinds ik in 2022 bij Databricks ben komen werken, blijf ik verbaasd over de enorme snelheid van innovatie die uit de organisatie komt. Het is een genoegen om met zo’n sterk ecosysteem van partners en klanten in de gehele EMEA-regio samen te werken.”
“Voordat we het Mosaic AI-trainingsplatform van Databricks implementeerden, was het moeilijk om onze Gen AI-trainingsinfrastructuur uit te bouwen”, aldus Paul van der Boor, Senior Director Data Science bij Prosus. “Dankzij Mosaic AI, onderdeel van het Databricks Data Intelligence Platform, kunnen we veel sneller modellen voor veel toepassingen produceren tegen veel lagere kosten. Dit is cruciaal geweest voor het schalen van onze AI- en ML-inspanningen met onze eigen modellen voor toepassingen zoals Toqan, onze agent-gebaseerde AI-medewerker voor onze portfoliobedrijven en hun klanten.”
Databricks heeft een reeks nieuwe kantoren en uitbreidingen aangekondigd voor 2024, waaronder een nieuw EMEA-hoofdkantoor van zeven verdiepingen in Londen, dat naar verwachting in de tweede helft van het jaar wordt geopend. Dit kantoor aan de iconische Windmill Street in Londen zal plaats bieden aan 400 medewerkers. Ook opent Databricks in het tweede halfjaar voor het eerst nieuwe kantoren in Madrid en Milaan en verhuist in Parijs naar een gloednieuw kantoor. Databricks is daarnaast van plan om zijn bestaande kantoren in Amsterdam, Belgrado en München uit te breiden, na de eerdere opening van een engineering-locatie in Zagreb.