De logistieke sector is een wereldwijde pijler onder de internationale handel, en maakt ongeveer 10 procent uit van het wereldwijde bbp. Door een stijgende vraag hebben bedrijven al flink geïnvesteerd in robotica en automatisering: de verkoop van professionele dienstrobots voor het transport van goederen of vracht steeg met 44% jaar-op-jaar (2021-2022). Desondanks bedreigen ernstige arbeidstekorten de toekomstige groei van de logistieke sector wereldwijd. Een nieuwe generatie AI-robots helpt deze uitdagingen aan te gaan – aldus het Internationaal Verbond van Robotica (IVR).
“Een tekort aan vrachtwagenchauffeurs, magazijnpersoneel of havenarbeiders vormt wereldwijd een kritische druk op het beheer van de toeleveringsketen,” zegt Marina Bill, voorzitter van het Internationaal Verbond van Robotica. “Door automatiseringshardware te combineren met slimme software, leveren robotfabrikanten aan de specifieke behoeften van de magazijn- en logistieke industrie. AI-robots bieden enorme nieuwe mogelijkheden voor deze sector.”
AI-enabled robots
Het hoofddoel van het gebruik van AI in robotica is het beter beheren van variabiliteit en onvoorspelbaarheid: logistieke dienstverleners hebben te maken met een massamarkt van grensoverschrijdende verzendingen, e-commerce of last-mile levering. Deze omgeving behandelt regelmatig veranderende producten, bestellingen en voorraden. Om machines in staat te stellen dergelijke flexibele workflows te ondersteunen, werkt AI-software op basis van ervaring, in plaats van programmering. Deze AI-robots leren om verschillende objecten op hoge snelheid in een magazijn te picken en te verpakken, gebruiken zicht om items autonoom door de fabriek te transporteren en bieden AI-gestuurde interfaces die een onderhoudstaak van 90 minuten omzetten in een aanpassing van twee seconden.
Arbeidstekort
Voor veel logistieke bedrijven is het nu tijd om verder te automatiseren. Wereldwijd is er een tekort aan vrachtwagenchauffeurs, een van de vele redenen: volgens de Internationale Wegtransportunie (IRU) zijn er momenteel wereldwijd meer dan 3 miljoen vrachtwagenchauffeursposities te vervullen. Met de groeiende demografische kloof tussen jonge en oude chauffeurs, wordt verwacht dat het tekort aan chauffeurs tegen 2028 zal verdubbelen.
“Roboticatechnologie is geschikt voor verschillende taken binnen de logistieke industrie. Terwijl dienstrobots samenwerken met menselijk personeel om efficiëntere werkplekken te creëren, helpen industriële robots om vieze, saaie en gevaarlijke taken achter hekken te automatiseren. De gecombineerde kracht van een breed scala aan toepassingen in robotica en automatisering zal een cruciale rol spelen bij het aanpakken van personeelstekorten en het mogelijk maken van toekomstige groei in deze sleutelindustrie,” zegt Marina Bill.