Home Bots & Business Salesforce: AI maakt verbeteren van datakwaliteit topprioriteit

Salesforce: AI maakt verbeteren van datakwaliteit topprioriteit

door Pieter Werner

Door vooruitgang op gebied van artificial intelligence (AI), zijn veilige en betrouwbare data belangrijker dan ooit. Dat blijkt uit het eerste State of Data & Analytics rapport van Salesforce, dat is gebaseerd op wereldwijd onderzoek onder business- en IT leiders. Voor IT leiders in Nederland die een sterke datacultuur willen bouwen, is kwaliteit van data het belangrijkste struikelpunt, en het verbeteren van deze data dan ook de belangrijkste prioriteit.

Erik ten Bruggencate, RVP Enterprise Sales bij Tableau in Nederland, “De datasets die gebruikt worden om AI te trainen, zijn afhankelijk van betrouwbare input. Dat realiseren bedrijven zich ook en zij nemen de noodzakelijke maatregelen en controles om dat te garanderen. Kennis van de business is daarbij cruciaal. Geen AI zonder HI, human intelligence.”

IT leiders, die in vergelijking met leiders van andere departementen het dichtst bij data staan, hebben het meeste vertrouwen in de nauwkeurigheid van data. Toch is ook onder hen het vertrouwen in data niet bijster groot. Slechts 52% vertrouwt data volledig. Andere afdelingen, zoals marketing (40%) en sales (37%) zijn nog sceptischer over de betrouwbaarheid van data.

Nederlandse IT voorloper

Vergeleken met andere landen is Nederland beduidend verder als het aankomt op cloudmigratie. Terwijl in andere Europese landen minder dan een derde (31%) al naar de cloud is gemigreerd, ligt dat percentage in Nederland (44%) veel hoger. Belangrijkste reden om te migreren naar de cloud, is voor Nederlandse IT leiders de verbeterde flexibiliteit. In het buitenland is het versimpelen van IT-management de belangrijkste drijfveer.

Op het gebied van datavolwassenheid zijn Nederlandse besluitvormers in de IT tevreden. Bijna de helft (46%) van de ondervraagden beoordeelt hun organisatie als ‘best in class’ met betrekking tot het hebben van de juiste processen, structuur en visie omtrent datamanagement. In andere Europese landen is men een stuk bescheidener (37%).

Ten Bruggencate onderschrijft dit beeld: “Nederlandse bedrijven werken hard om niet alleen bij te blijven met de laatste ontwikkelingen op het gebied van data en AI, maar om voorop te lopen. Dit omdat veel organisaties inzien dat het hen een voorsprong kan geven ten opzichte van internationale concurrentie.”

Bang om AI-boot te missen

Als alleen gekeken wordt naar de resultaten van het onderzoek onder de zakelijk leiders, valt op dat praktisch alle (94%) Nederlandse business leaders aangeven dat conversational AI helpt om data toegankelijk te maken en data te gebruiken bij het maken van beslissingen. Kijkend naar AI in een breder perspectief, verwachten zakelijk leiders met name vruchten van AI te kunnen plukken op het gebied van klanttevredenheid en personalisering. Tegelijkertijd zijn zij ook bang om belangrijke ontwikkelingen op het gebied van AI te missen. Maar liefst 78% van de zakelijk beslissers in het Nederlandse bedrijfsleven maakt zich hier zorgen over.

Als het aankomt op automatisering hebben Nederlandse beslissers andere beweegredenen dan Europese collega’s. In Nederland denken zij in eerste instantie aan het verminderen van kosten en het verhogen van de efficiëntie. Pas daarna volgt klanttevredenheid. In het buitenland is efficiëntie ook belangrijk, maar wordt eerder aan de consument gedacht.

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant