Pega heeft zijn Financial Crime and Alerts Investigation Management Accelerator gelanceerd. Deze nieuwe applicatie is ontworpen om financiële instellingen te ondersteunen bij het efficiënter beheren en onderzoeken van het toenemende aantal risicomeldingen. Het systeem biedt een duidelijk en transparant overzicht van het risicoprofiel van klanten en initieert onderzoeken voor verschillende soorten risicodetectiesystemen.
De applicatie moet het groeiende probleem van financiële criminaliteit – zoals fraude, witwassen van geld en het schenden van sancties – aanpakken. Financiële instellingen ervaren een toenemende druk om elk incident grondig te onderzoeken. Ondanks verbeteringen in detectie- en monitoringsystemen blijft het een uitdaging voor deze instellingen om de groeiende hoeveelheid waarschuwingen en de daaropvolgende onderzoeken te beheren.
De onafhankelijke werkwijze van risicoteams binnen verschillende afdelingen, die vaak gebruik maken van diverse monitoring- en casemanagementtools, leidt tot onoverzichtelijke risicobeoordelingen van klanten. Dit kan resulteren in inefficiënte en overlappende procedures, onnodige manuele taken en inconsistentie in uitkomsten.
De Pega Financial Crime and Alerts Investigation Management Accelerator poogt deze problemen aan te pakken door middel van slimmere procescoördinatie via casemanagement en intelligente automatisering. Alle meldingen uit verschillende systemen worden uniform vastgelegd en beoordeeld, met een focus op het onderzoek zelf. De applicatie wijst zaken toe op basis van vaardigheden en begeleidt onderzoekers door de juiste fasen en stappen voor een efficiënte en accurate afhandeling.
Automatisering en AI moeten het tijdrovende proces van het opstellen van ‘verdachte activiteiten rapporten’ versnellen. De applicatie analyseert alle aan een zaak gekoppelde gegevens en stelt automatisch een rapport op. Dit volledig geautomatiseerde proces moet ervoor zorgen dat medewerkers onderzoeken sneller en effectiever kunnen uitvoeren.
Daarnaast biedt de applicatie financiële instellingen meer flexibiliteit door configureerbare systeemopties. Instellingen kunnen kant-en-klare procesmodellen gebruiken en deze aanpassen aan hun eigen behoeften. De applicatie kan geïntegreerd worden met bestaande monitorings- en detectiesystemen, evenals met oplossingen van Pega zoals Know Your Customer en Client Lifecycle Management, en systemen en diensten van derde partijen.