Logistiekbedrijf Jungheinrich uit Hamburg neemt Magazino, een roboticaspecialist uit München, volledig over. Naast zijn belang, dat al sinds 2020 bestaat en in 2022 werd uitgebreid tot 21,7 procent, verwerft Jungheinrich alle aandelen van de oprichters en de vorige medeaandeelhouders, o.a. Cellcom, Fiege Logistik en Körber. De transactie is direct na ondertekening deze week van kracht geworden.
De partijen zijn overeengekomen de aankoopprijs niet bekend te maken. Magazino zal verder groeien als een onafhankelijk bedrijf binnen Jungheinrich en in het bijzonder gebruikmaken van het wereldwijde verkoop- en servicenetwerk van het bedrijf. Het bedrijf blijft onder leiding staan van de beide medeoprichters Frederik Brantner en Lukas Zanger en van Dr. Moritz Tenorth.
Voor Jungheinrich is de volledige overname van Magazino opnieuw een strategisch belangrijke stap in de versterking van zijn automatiseringsexpertise. Magazino, opgericht in 2014, heeft ongeveer 130 werknemers en daarmee een van de grootste ontwikkelingsteams van mobiele robotica in Europa. Het bedrijf biedt een krachtig technologieplatform waarmee logistieke robots ook in een gemengde mens-machineomgeving kunnen werken. Hierdoor zijn robots in staat om op intelligente wijze in het magazijn te navigeren en selectief benodigde goederen te picken en te transporteren. Magazino’s systeem en robots worden al gebruikt in magazijnen van verschillende industriële klanten, online retailers en logistieke dienstverleners. De besturingssoftware voor robots in complexe logistieke omgevingen is ook al geïntegreerd in de EAEa van Jungheinrich, een volledig geautomatiseerde laagheffende truck die voor het eerst werd gepresenteerd op de intralogistieke vakbeurs LogiMAT eerder dit jaar.
Voor Jungheinrich is de fusie een ideale aanvulling als onderdeel van de uitbreiding van zijn activiteiten met geautomatiseerde en autonome voertuigen. In de toekomst zal de software- en ontwikkelingsexpertise van Magazino nog beter geïntegreerd worden in de productontwikkeling van Jungheinrich. Magazino krijgt toegang tot het internationale verkoop- en servicenetwerk van Jungheinrich en wordt onderdeel van een breed portfolio van intralogistieke producten en oplossingen. Het merk Magazino blijft behouden en het bedrijf blijft samenwerken met externe integratiepartners en klanten.
“We werken al een paar jaar nauw samen met Magazino, we zijn op elkaar ingespeeld en communiceren goed. De chemie is gewoon goed. Nu nemen we de volgende logische stap in onze samenwerking en nemen we Magazino volledig over”, aldus Dr. Lars Brzoska, voorzitter van de Raad van Bestuur van Jungheinrich. “Magazino is een succesvol bedrijf met een zeer goed management en topexperts in de markt. Het heeft uitstekende softwarecompetenties en heeft oplossingen ontwikkeld die het potentieel hebben om de toekomst van intralogistiek op de lange termijn vorm te geven. Binnen Jungheinrich zullen we deze competenties benutten om samen de verdere ontwikkeling van innovatieve automatiserings- en roboticaoplossingen te stimuleren.”
Frederik Brantner, CEO en medeoprichter van Magazino: “De behoefte aan magazijnautomatisering groeit voortdurend. Door robots aan te sturen in deze complexe omgeving hebben we een unieke expertise ontwikkeld die we verder willen uitbouwen. We willen onze vorige investeerders bedanken voor het vertrouwen dat ze in ons hebben gesteld en voor de jarenlange succesvolle samenwerking. Ze hebben ons tot nu toe strategisch en financieel gesteund en een belangrijke bijdrage geleverd aan de verdere ontwikkeling van ons bedrijf. Samen hebben we de basis gelegd voor het volgende hoofdstuk in Magazino’s succesverhaal. Met Jungheinrich zullen we ons leiderschap op het gebied van intralogistieke technologie verder uitbouwen en ook internationaal uitbreiden.”