Meer dan de helft van de organisaties (52%) beschouwt risicofactoren als een kritische overweging bij het evalueren van nieuwe AI-toepassingen, zo blijkt uit een recente enquête van onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Het onderzoek onthulde dat 55% van de organisaties die AI eerder hebben geïmplementeerd, AI altijd overwegen voor elke nieuwe use case die ze evalueren.
Volgens Erick Brethenoux, Distinguished VP Analyst bij Gartner, is een AI-first strategie een kenmerk van AI volwassenheid en een drijver van een verhoogd rendement op investering. Hij benadrukt echter dat “AI-first niet betekent AI-only.” Hoewel AI-volwassen organisaties waarschijnlijker AI overwegen voor elke mogelijke use case, zijn ze ook meer geneigd risico’s zwaar te wegen bij de beslissing om door te gaan.
De enquête werd uitgevoerd van oktober tot december 2022 onder 622 respondenten uit organisaties in de VS, Frankrijk, het VK en Duitsland die AI hebben geïmplementeerd. Gartner definieert een “AI-volwassen” organisatie als die meer dan vijf AI use cases hebben uitgerold over verschillende bedrijfseenheden en processen, in productie voor meer dan drie jaar.
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat AI-volwassen organisaties meer geneigd zijn om juridisch advies in te winnen in de ideefase van AI use cases. Ze zijn 3,8 keer zo waarschijnlijk om juridische experts te betrekken bij deze fase van een AI-projectcyclus. Volgens Brethenoux “is er onzekerheid over de ethiek en wettigheid van verschillende AI-tactieken, evenals angst voor het overtreden van privacyregels.”
Bij het evalueren van het rendement op AI-investeringen, focussen 52% van de AI-volwassen organisaties op een combinatie van technische en zakelijke metrics om de ROI te beoordelen. Bovendien, 41% van de AI-volwassen organisaties, vergeleken met 24% van alle andere organisaties, gebruiken klantsucces-gerelateerde zakelijke metrics om de ROI te schatten.
Brethenoux merkt op dat “veel zakelijke en IT-leiders zich richten op de impact van AI op optimalisatie en productiviteit, maar organisaties floreren niet door kosten te besparen. Organisaties die AI-technologie gebruiken om klanten aan te trekken en te behouden, kunnen de impact op de business duidelijker articuleren, wat leidt tot een positieve cyclus van bestuurlijke goedkeuring voor nieuwe AI-projecten.”
AI-volwassen organisaties zijn ook meer geneigd om metrics eerder in de AI-levenscyclus te definiëren. Zeventig procent van AI-volwassen organisaties definieert metrics in de ideefase van elke use case, vergeleken met 44% van minder volwassen organisaties.