In 2022 zullen wereldwijd naar verwachting bijna vier miljoen industriële robots werken. Deze robots zullen een cruciale rol gaan spelen bij het automatiseren van productie om de post-Corona-economie te ondersteunen. Tegelijkertijd stimuleren deze robots de vraag naar geschoolde werknemers. Het onderwijs moet zich effectief aanpassen aan deze vraag, zegt de International Federation of Robotics (IFR).
“Overheden en bedrijven over de hele wereld moeten zich nu concentreren op het bieden van de juiste vaardigheden die nodig zijn om met robots en intelligente automatiseringssystemen te werken”, zegt Milton Guerry, voorzitter van de International Federation of Robotics. “Dit is belangrijk om maximaal te profiteren van de kansen die deze technologieën bieden. Het herstel na corona zal de inzet van robotica verder versnellen. Beleid en strategieën zijn belangrijk om personeel te helpen bij de overgang naar een meer geautomatiseerde economie. ”
World Economic Forum
“Er zijn maar weinig landen die de stier bij de horens nemen als het gaat om het aanpassen van onderwijssystemen voor het tijdperk van automatisering”, zegt Saadia Zahidi, in haar rol als hoofd van onderwijs-, gender- en werkgelegenheidsinitiatieven bij het World Economic Forum. “Degenen die dat wel zijn, hebben al lang een duidelijke focus op de ontwikkeling van menselijk kapitaal. Landen in Noord-Europa en Singapore voeren waarschijnlijk enkele van de meest bruikbare experimenten uit voor de toekomstige arbeidswereld. ”
Economist Intelligence Unit
Volgens de “automation readiness index”, gepubliceerd door The Economist Intelligence Unit (EIU), hebben slechts vier landen al een volwassen onderwijsbeleid ingevoerd om de uitdagingen van een geautomatiseerde economie het hoofd te bieden. Zuid-Korea staat bovenaan, gevolgd door Estland, Singapore en Duitsland. Landen als Japan, de VS en Frankrijk zijn ontwikkeld en China werd gerangschikt als opkomend.
Werven
Op bedrijfsniveau is het aannemen van personeel een optie als korte-termijnstrategie: “Als u de ervaren mensen niet kunt vinden, moet u uw wervingspraktijken onderverdelen in vaardigheden en niet in titels”, adviseerde Dr. Byron Clayton, als CEO van Advanced Robotics for Manufacturing (ARM) aan de IFR Round Table in Chicago. “Je moet meer inhuren voor potentieel. Als je de ervaren persoon niet kunt vinden, moet je iemand zoeken die de potentie heeft om die baan te leren.”
Opleiding
Robotleveranciers ondersteunen de opleiding van het personeel met praktijkgerichte opleidingen. “Herscholing van het bestaande personeelsbestand is slechts een maatregel op korte termijn. We moeten al veel eerder beginnen – het curriculum van scholen moet aansluiten op de vraag van de industrie naar het personeel van de toekomst. De vraag naar technische en digitale vaardigheden neemt toe, maar even belangrijk zijn cognitieve vaardigheden zoals probleemoplossing en kritisch denken ”, zegt dr. Susanne Bieller, algemeen secretaris van IFR. “Economieën moeten automatisering omarmen en de vaardigheden opbouwen die nodig zijn om te profiteren – anders zullen ze een concurrentienadeel ondervinden.”